Generelle marketing-begreber

October 15, 2024

Big data & Big data

Hvad er Big Data?

Big data er større og komplekse datasæt og er et begreb, som især er blevet stort med internettets frembrusen. Big data er kendetegnet ved de tre V’er:

  • Volumen: Mængden af data er enorm.
  • Velocity: Hastigheden af ny data er af stor hastighed.
  • Variation: Stor variation af data, der tilgængelig. 

 

Big data definition

Big data er et svært begreb at definere. Men det er i bund og grund enorme mængder af forskellig data, med stor variation, som konstant kommer ind.


Hvad bruger virksomheder Big Data til?

Hvad man som virksomhed kan bruge big data til afhænger i stor grad af, hvilken virksomhed man er. I grove træk kan man dele brugen af big data op i følgende store klynger:

  • Produktudvikling: F.eks. kan store virksomheder bruge big data til at forudse og spotte trends og kommende trends og efterspørgsler og reagere herpå ved at udvide med nye produkter og lignende.

 

  • Kundeoplevelse og markedsføring: Virksomheder kan vha. big data, som indsamles på de sociale medier, søgemaskiner mv. markedsføre sig målrettet, mere præcist og personligt.
  • Vedligeholdelse: Gennem big data kan virksomheder vedligeholde maskiner, software mv. ud fra fejl, data mv. og derigennem optimere og komme evt. fejl i forkøbet. 

 

Hvordan du kan bruge big data afhænger med andre ord 100% af din virksomhed. 

Hvordan bruges Big Data ift. marketing?

Vi vil nu gå i dybden med, hvordan big data kan bruges i forbindelse med marketing. 


Efterhånden som brugen af sociale medier og søgemaskiner benyttes i en enorm grad, og ofte flere gange og timer ad enkeltpersoner om dagen, øges mængden af data herfra. Alt denne data samles og kan bruges i forbindelse med markedsføring.

Det gør, man som virksomhed, bedre kan målrette sine annoncer ift. målgruppe og personalisering på sociale medier m.m. Og det gør for forbrugeren, de modtager mere målrettet og personaliseret markedsføring. For nogle en win/win, mens andre føler sig overvåget. Et omdiskuteret emne.


Hvad er Big Data?

Modsat big data er thick data karakteriseret ved sin kvalitative karakter og dens evne til, at give indsigt i menneskers adfærd, holdninger, motivationer og følelser.
Thick data giver en dybere forståelse af den kontekst, hvor data er genereret -> inkluderer informationer om de omstændigheder, hvor data blev indsamlet, de sociale, kulturelle og følelsesmæssige faktorer, der påvirker vi menneskers handling. Sammenlignet med big data, indeholder det ofte rå numeriske oplysninger uden dybere forståelse.

Thick data kan altså:

  • Give dybdegående indblik i menneskers adfærd og oplevelser
  • Besvare "hvorfor" spørgsmål ved at udforske de underliggende årsager og motiver bag en given adfærd
  • Mere orienteret mod "hvad" og "hvordan" spørgsmål og fokuserer ofte på mønstre og korrelationer

Disse dimensioner er vigtige for at opnå en dybere forståelse af menneskelige aspekter - hvilket big data ikke indeholder.

Ved at kombinere "big data" med "thick data", kan virksomheder opnå mere nuancerede indsigter og træffe bedre informerede beslutninger.

Vil du blive klogere på, hvordan big og thick data kan bruges i din markedsføring, og du kan opnå bedre resultater hermed? Ring til os på 30 12 42 72 og lad os tage en snak!

Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.

Minding people
Minding business
Kontakt

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.

Tak for din anmodning -
Vi kontakter dig hurtigst muligt!
Hov! Noget gik galt. Din besked bev ikke sendt.

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.