Generelle marketing-begreber

November 20, 2024

Leveringsrate (e-mail)

Hvad er leveringsrate?

Leveringsrate (også kendt som: Delivery Rate på engelsk) angiver den procentvise mængde af e-mails, som rent faktisk er leveret til modtagerens indbakke kontra de, der er sendt.

En leveringsrate på 99% betyder altså, at 99% af alle sendte e-mails er endt i modtagerens indbakke. 

Leveringsraten bruges i forbindelse med e-mail marketing og f.eks. ved udsendelse af nyhedsbreve sammen med KPI’er som åbningsrate, CTR, unsubscribe rate m.m. til at vurdere effekten af ens e-mail marketing. 

Læs mere i dybden om e-mail levering her

Hvordan beregner man leveringsraten?

Leveringsraten på din e-mail marketing udregnes ved at dividere antallet af sendte e-mails minus bounces med antallet af e-mails sendte. Derved får du det antal af sendte e-mails, som er modtaget.

Sådan beregner du leveringsrate

Leveringsrate = (Antal e-mails sendte - Antal bounces) / Antal e-mails sendte x 100


Et eksempel er f.eks., du har sendt 1000 e-mails, og 10 er bouncet: 1000-10=990. Dette divideres med 1000 og ganges med 100: 990/1000*100=99%. Altså en leveringsrate på 99%. 


Du finder dog ofte den eksakte leveringsrate i det e-mail marketing system, du benytter dig af. 

Hvad er en god leveringsrate? 

Du bør altid sigte efter en så høj leveringsrate som muligt. Det er dog sjældent muligt at ramme 100%, da kommercielle e-mails kan ende i spam, modtageren har skrevet sin e-mail forkert og lignende.
En tommelfingerregel for en god leveringsrate er 95%. Oftest oplever vi, at leveringsraten på e-mail marketing gennemsnitligt er mellem 88-99%. 
Heldigvis for dig er der herunder nogle tips og tricks til, hvordan du kan forbedre (altså forhøje) din leveringsrate. Det handler i bund og grund om at mindske bounce rate:

4 Tips til at forbedre din leveringsrate og mindske din bouncerate.

  1. Double opt-in modtagere: Sikrer dig, du har engageret modtagere og de rigtige e-mails.
  2. Ekskluder 100% uengagerede modtagere: F.eks. ved at eksludere personer, som ikke har klikket i e-mails 12 måneder. 
  3. Gennemgå og rens ud i dine lister løbende: Så du sikrer dig, du ikke har gamle e-mails mv. på din modtager liste. 
  4. Gør alt hvad du kan få, dine e-mails ikke ender i spam.

Vil du have konkrete råd til, hvordan du kan forbedre din leveringsrate og e-mail marketing generelt? Kontakt os på tlf.  60 40 10 06, så tager vi en uforpligtende snak.

Du kan også læse vores indføring i fordelene ved e-mail marketing her

Ønsker du at forbedre din leveringsrate og optimere din e-mail marketing?

Kontakt os på 30 12 42 72 for en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med at optimere din strategi.

Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.

Minding people
Minding business
Kontakt

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.

Tak for din anmodning -
Vi kontakter dig hurtigst muligt!
Hov! Noget gik galt. Din besked bev ikke sendt.

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.