Søgemaskiner
November 20, 2024
Nofollow
Hvad er Nofollow, og hvad betyder det?
Nofollow er en HTML-attribut, der kan anvendes på et link for at indikere til søgemaskinerne, at de ikke skal tillægge linket nogen værdi. Denne attribut blev introduceret for at hjælpe website-ejere med at kontrollere, hvordan links påvirker deres søgeplaceringer og for at reducere spam.
Historien bag Nofollow
Inden nofollow-attributten blev indført, kunne links fra en hjemmeside til en anden opfattes som en anbefaling. Dette kunne føre til problemer, især med links til lavkvalitets- eller spam-sider. Derfor blev nofollow introduceret af Google, Yahoo og Bing i 2005 for at give ejere mulighed for at linke til andre sider uden at videresende linkværdi, også kaldet PageRank.
Er Nofollow-links værdiløse?
Nej, nofollow-links er ikke værdiløse. Selvom de ikke videresender autoritet til den linked page, kan de stadig have flere fordele:
- Naturlig linkprofil: En sund linkprofil bør inkludere både nofollow- og dofollow-links for at se naturlig ud for søgemaskinerne.
- Traffik: Nofollow-links kan stadig drive besøgende til din hjemmeside, hvilket kan øge synligheden.
- Brandeksponering: Links fra troværdige kilder, selv som nofollow, kan forbedre din brands synlighed og troværdighed.
Fra marts 2020 begyndte Google at se nofollow-links som hints snarere end strenge direktiver, hvilket betyder, at de kan tillægges en vis værdi, selvom de ikke direkte bidrager til søgeplaceringer.
Hvordan laver man Nofollow-links?
For at oprette et nofollow-link ser HTML-koden således ud:
<a rel="nofollow" href="https://www.google.dk/">Google</a>
I mange CMS-systemer, som f.eks. WordPress, er der plugins tilgængelige, der gør det muligt at tilføje nofollow- attributten til links uden at skulle ændre HTML-koden direkte.
Hvornår skal du bruge Nofollow-links?
- Sponsorater og betalte annoncer: Nofollow-links bør bruges til betalte links for at overholde Googles retningslinjer.
- Brugergenereret indhold: Anvend nofollow på links i kommentarer og fora for at forhindre spam.
- Usikre kilder: Hvis du linker til en hjemmeside, du ikke har tillid til, er det bedst at bruge nofollow.
Hvornår skal du undgå at bruge Nofollow-links?
- Interne links: De fleste interne links skal være dofollow for at forbedre navigation og SEO.
- Kvalitetsressourcer: Dofollow-links til autoritative kilder kan styrke din egen sides SEO.
Er du usikker på, hvordan du bedst anvender nofollow-links på din hjemmeside?
Kontakt os på 30 12 42 72, så hjælper vi dig med at optimere dine linkstrategier!
Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.
Vi kontakter dig hurtigst muligt!