Webteknologi

November 20, 2024

Sitemap

Hvad er et sitemap?

Sitemap betyder frit oversat til dansk “Side kort” og er altså med andre ord et kort over de forskellige sider på din hjemmeside.

Hvad bruger man sitemaps til?

Typisk er det primære formål med et sitemap at give søgemaskinernes crawlere et bedre indblik i strukturen samt de forskellige URL’er på hjemmesiden. Man kan altså igennem et korrekt opsat sitemap optimere site crawlbudget og sikre, at søgemaskinerne hurtigere finder frem til nye sider på ens hjemmeside, som f.eks. nye produkter, og efterfølgende indekserer disse.

Har man sider på sin hjemmeside, som der ikke aktivt linkes til nogle steder på hjemmesiden, så kan man også øge chancerne for at søgemaskinerne finder frem til og indeksere dem ved at placere dem i et sitemap. 

Derudover kan den ene type af sitemaps, HTML sitemaps, også bruges til at hjælpe besøgende med at navigere rundt på hjemmesiden.  

Dette kan særligt være relevant i tilfælde, hvor der findes mange niveauer i navigationsstrukturen på hjemmesiden. Her vil der typisk være tale om over 3 niveauer.

De to typer af sitemaps

Som kort nævnt i ovenstående findes der to forskellige typer af sitemaps. Nemlig XML sitemaps og HTML sitemaps.

XML sitemaps

XML sitemaps er sitemaps lavet i det såkaldte “.xml” format og er udelukkende tiltænkt søgemaskiner. Det er også den type af sitemaps som de fleste referer til når de bruger udtrykket “sitemap” i dag.

Man kan i et XML sitemap lave forskellige parametre, tilknyttet de URL’er, man opmærker i sitemappet, som f.eks. prioritet (<priority>), og hvornår de sidst er blevet ændret (<lastmod>).  

Best practice for brugen af disse ekstra opmærkninger i dit XML sitemaps er noget vi kommer ind på senere i indlægget her, under afsnittet “Best practice for opsætning af XML sitemaps”.

HTML sitemaps

HTML sitemaps er sitemaps der, som navnet antyder det, er lavet i HTML. Altså det sprog som browseren viser til dig som besøgende på et website.

HTML sitemaps kan altså derfor både benyttes af søgemaskiner og besøgende på websitet. For nogle år tilbage var der flere SEO-specialister, der anbefalede at man havde et HTML sitemap på sit website, for at hjælpe Google med at forstå ens site yderligere samt for at fordele den interne linkværdi. 

I dag er det dog tilstrækkeligt med et sitemap i .xml format, som primært er tiltænkt søgemaskinerne i forhold til at hjælpe dem med at finde frem til nye sider på domænet.  

Et modargument for at have et HTML sitemap i forhold til brugerne vil oftest være “Hvis det er nødvendigt med et HTML sitemap for at hjælpe besøgende med at navigere rundt på dit website er det nok nærmere navigationsstrukturen eller UX på din hjemmeside den er gal med”, hvilket er et argument, vi i er enige i.

Har du allerede et HTML sitemap behøver du dog ikke at slette det, men har du et HTML sitemap uden et XML sitemap, vil vi anbefale at du får opsat et XML sitemap og indsendt det til Google hurtigst muligt.

Best practice for opsætning af XML sitemaps

Som nævnt i ovenstående er der flere forskellige ekstra opmærkninger man kan lave for de URL’er, man opmærker i sit sitemap.

Herunder finder du en komplet liste over disse: 

  • <loc>Forkortelse for location. Bruges til at opmærke adressen/URL’en</loc>
  • <lastmod>Står for last modified, altså “Sidst redigeret”. Benyttes til at opmærke hvornår siden sidst er blevet opdateret</lastmod>
  • <changefreq>Står for “Change frequency”, altså hvor hyppigt siden ændres. Denne opmærkning kan altså give Google en idé om hvor ofte de bør crawle URL’en</changefreq>
  • <priority>Prioritet på en skala fra 0.0 til 1.0. Standardværdien her er 0.5</priority>

Det er vores erfaring, at det kun er nødvendigt at opmærke <loc>. Det kan dog også være fint at opmærke <lastmod>, hvis dette gøres korrekt, og siderne ofte opdateres. Generelt anbefaler vi ikke <changefreq> og <priority> opmærkninger, da det er let at lave disse forkert og dermed forvirre søgemaskinerne mere end de gavner.  

Derudover har John Mueller fra Google meldt ud, at Google ignorer <changefreq> og <lastmod> opmærkningerne: 

https://www.seroundtable.com/google-priority-change-frequency-xml-sitemap-20273.html. Ligeledes har John også meldt ud, at Google i langt de fleste tilfælde ignorerer <lastmod>: https://www.seroundtable.com/google-lastmod-xml-sitemap-20579.html.

 

Vores anbefaling generelt er derfor, at man blot opmærker URL’erne, altså <loc> for alle ens URL’er.

Vil du optimere dit websites struktur og sikre, at søgemaskiner nemt kan finde og indeksere dine sider? Vi kan hjælpe dig med at opsætte et korrekt XML sitemap og sikre, at din hjemmeside er fuldt optimeret til søgemaskiner. Udfyld formularen herunder, eller ring til os på 30 12 42 72 for en uforpligtende snak!

Læs mere om, hvordan vi arbejder med SEO hos Searchmind her

Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.

Minding people
Minding business
Kontakt

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.

Tak for din anmodning -
Vi kontakter dig hurtigst muligt!
Hov! Noget gik galt. Din besked bev ikke sendt.

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.