Generelle marketing-begreber

October 9, 2024

Viral markedsføring

Hvad er viral markedsføring?

Viral markedsføring, også kendt som viral marketing, dækker over markedsføring gennem eksisterende sociale netværker, hvor spredningen sker naturligt og eksplosivt, som en selvforstærkende proces, hvor personer frivilligt selv deler budskabet videre.

Hvorfor markedsføringsformen også har sit navn fra “virus”, som netop er kendetegnet ved den hurtige spredning.

Viral markedsføring foregår typisk på den måde, at et budskab deles på en eller flere sociale platforme online og herefter bliver delt, interageret med og dermed set af en helt masse personer. Som en slags sneboldeffekt. Det kan f.eks. være grundet det gode content i sig selv, budskabet mv. 

 

Viral markedsføring kan dog også foregå via mund til mund markedsføring. 

Viral markedsføring eksempler

Herunder finder du nogle kendte eksempler på viral markedsføring i en stor størrelse. 

 

Viral markedsføring eksempler:

  • The ALS Ice bucket challenge (læs mere her)
  • The Old Spice man (læs mere her)
  • Olieselskabets OK’s reklamefilm (se f.eks. Reklamefilmen “Der kommer spyd”)


Man finder dog også viral markedsføring i mange former, afkroge og størrelser, og det kan være alt lige fra et billede, et Facebook opslag eller lignende, som spreder sig af sig selv og går viralt. 



Viral markedsføring: Fordele og ulemper

Som med alle former for markedsføring, har viral markedsføring både fordele og ulemper.

Herunder finder du nogle af de primære:

 

Viral markedsføring fordele:

  • Stort reach
  • Koster ikke penge pr. eksponering
  • Hvis det rette budskab, når den rette målgruppe 
  • Mere effektfuld, da det ikke bliver anset som “reklame”.
  • Giver autoritet og troværdighed til dit brand.
  • Skaber et tilhørsforhold til din målgruppe
  • Det sker med lynets hast og helt automatisk.
  • Kan skabe enorm vækst.

 

Viral markedsføring ulemper:

  • Lidt til ingen kontrol over markedsføringen.
  • Kan forårsages af noget negativt, som spredes lynhurtigt. Som en virus. (også kaldet shitstorm) 
  • Risiko for at være spild af tid (hvis ikke lykkedes med at gå viralt)
  • Kan være svært at måle på effekten af viral markedsføring.

 

Kunne du tænke dig sparring, ift. hvordan viral markedsføring kan bruges som en del af din marketingstrategi? Ring til os på 30 12 42 72 herunder.

Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.

Minding people
Minding business
Kontakt

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.

Tak for din anmodning -
Vi kontakter dig hurtigst muligt!
Hov! Noget gik galt. Din besked bev ikke sendt.

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.