Arbejdet med SEO er en kontinuerlig proces, der med brug af AI kan optimere kvaliteten af jeres tiltag. Her kan AI hjælpe med at opnå hurtige, dybdegående resultater, der kombineret med jeres kloge hoveder kan være den hjælp, I behøver. I dette skriv, skaber vi forståelse for processerne bag teknologien samt de muligheder, der findes, når I vil bruge AI i jeres SEO-strategi, herunder aktuelle AI-værktøjer og plugins.
Kunstig intelligens’ bidrag til jeres SEO tiltag
Før vi ser nærmere på de anbefalede værktøjer, er det essentielt at vide, hvad teknologien overordnet set kan bidrage med. Nedenstående punkter er en kort opsummering af de primære områder, som kunstig intelligens kan benyttes til i SEO-praksis.
AI-værktøjer kan blandt andet:
- Finde søgeord hurtigt og effektivt.
- Analysere jeres konkurrenter baseret på anvendte søgeord.
- Identificere relevante og interessante emner, der appellerer til jeres målgruppe.
- Generere tekstindhold ud fra søgeord og emner.
- Identificere mulige optimeringsområder, herunder jeres websites hastighed.
Disse muligheder er med til at forenkle den overordnede SEO-proces, hvilket frigiver tid, der fremadrettet kan prioriteres andre steder. Samtidig bidrager det til en forbedret brugeroplevelse baseret på en dybere forståelse af jeres målgruppe, optimering af indhold og differentiering fra konkurrenterne. Dette resulterer i en målrettet SEO-strategi, som bidrager til bedre resultater. Derfor kan I med fordel tage AI i hånden, i arbejdet med at løfte jeres SEO-strategi til næste niveau.
AI baserede SEO-værktøjer og plugins
I har måske allerede fået øjnene op for nogle af de mest populære SEO-værktøjer, der anvender AI. Alligevel kan det være svært at følge med udviklingen i nye AI-plugins, der konstant optimerer arbejdet med kunstig intelligens på forskellige platforme. Vi giver jer her indsigt i nogle af de seneste AI-tilføjelser i hhv. ChatGPT, WordPress og Shopify.
Udnyt ChatGPT i jeres SEO-strategi
ChatGPT har efter sin lancering revolutioneret anvendelsen af AI inden for sprogmodeller og er nu en uundgåelig aktør inden for dette felt. Denne teknologi har også haft en markant indvirkning på SEO-praksis.
ChatGPT er en effektiv hjælper til at generere og forbedre indhold om ethvert emne, baseret på forudbestemte søgeord eller emner. Derudover kan dette værktøj identificere relevante søgeord og bidrage til at producere overbevisende metabeskrivelser, der kan være medvirkende til at skabe øget trafik på jeres website.
For at skabe de bedste forudsætninger for at effektivisere chatbottens svar, er det vigtigt at skræddersy relevante SEO-prompter til platformen. Med de rigtige prompter, har I mulighed for at udnytte den til fulde og forbedre jeres SEO på sigt, hvorfor vi har listet nogle eksempler på SEO-prompter her:
- Find inspiration til contentproduktion. ChatGPT kan skabe termer, der tager hensyn til en specifik målgruppe og demografi. Dette kan være: “List 20 blogposts ideas for someone interested in CrossFit. The target audience is males aged 25-40 and based in America”, “Output 5 keyword ideas for each of the top 10 articles” eller “Output it all in a table with the first column being the blostpost idea, the second containing the 5 keywords and the third column where you define the search's intent in terms of SEO. So if the intent for the search is informational, commercial or transactional.”
- Find inspiration til keywords. Dette kan være: “Find 15 SEO keywords that are related to {Insert topic here}. Focus on keywords that have a commercial intent and the user is on a journey to buying products or services within the topic.“
- Analyse af store datasæt såsom oplysninger på interne links. Dette kan f.eks. være, hvor stor en andel af jeres ankertekster, der udgør søgeord, I går efter. Her kan I analysere en lang række data med ChatGPTs Code Interpreter, hvor I kan uploade dokumenter.
- Generere metadata. Giv ChatGPT en liste med URL’er, overskrifter og keywords, som I ønsker at målrette for den pågældende side. Bed derefter ChatGPT om at skabe en tabel, hvor kolonne A er URL, B er overskrift, C er keyword, D er meta-title og E er meta-description.
AI-plugin i ChatCPT
ChatGPT udvikler løbende nye features og plugins. En af de seneste tilføjelser, der er særligt interessant, er Code Interpreter. Dette plugin giver jer, mulighed for at uploade dokumenter til ChatGPT, hvilket skaber en hurtig og effektiv metode til at analysere store mængder data. Værktøjet kan også generere grafer, interaktive HTML dokumenter, hvor I har mulighed for at interagere med dataen og meget mere.
Anvend eksempelvis Code Interpreter med udgangspunkt i data fra Google Search Console og/eller rapporter fra Google Analytics, og få relevant indsigt i vigtige key-take-aways baseret på den givne data.
Code Interpreter kan blandt andet:
- Effektivisere analysearbejdet af e-commercedata, søgeordsdata og brugeradfærd.
- Generere datadrevet indsigt til indholdsoptimering ved at identificere styrker og svagheder.
- Give hurtige drill downs på store datasæt.
OBS: Dette plugin er kun tilgængelig for ChatGPT Plus medlemmer.
AI-plugin i WordPress
Et andet plugin som er relevant at kende til, hvis I benytter WordPress, er Jetpack AI Assistant i WordPress-editoren. Det intuitive AI-værktøj gør det muligt at generere forskelligt og relevant tekstindhold efter ønske, og hjælper med at styrke jeres content creation ved hjælp af skræddersyet indhold af høj kvalitet. Til sammenligning fungerer AI-assistenten på mange måder ligesom ChatGPT, Google Bard og Bing AI, men adskiller sig ved kun at være tilgængelig i WordPress. Derfor skal specifikke, nyttige og faktuelle data og information verificeres af jer.
Jetpack kommer med en række fordele, der gør det nemmere og mere tidsbesparende at håndtere jeres indhold effektivt.
Jetpack kan blandt andet:
- Generere skræddersyet indhold, herunder blogindlæg i fuld længde, strukturerede lister og omfattende tabeller.
- Give en opsummering af en udvalgt artikel.
- Identificere potentielle stave- og grammatikfejl og foreslå rettelser hertil.
- Generere passende og overbevisende overskrifter.
- Oversætte det genererede indhold til et andet sprog (mulighed for at vælge mellem 12 forskellige lande).
- Omskrive det genererede indhold med forskellig tone of voice.
OBS: I skal have en WordPress.com konto for at bruge Jetpack-plugin.
AI-plugins i Shopify
På samme måde som WordPress, kan I også udnytte AI i forbindelse med Shopify ved hjælp af Shopify Magic Text Generation. Dette plugin er designet til at hjælpe med at skabe velskrevne produktbeskrivelser, emnelinjer til e-mails og sigende overskrifter til jeres website.
Ved blot at give få oplysninger om jeres produkt eller det søgeord, I ønsker at rangere efter på tværs af søgemaskiner, er pluginet i stand til automatisk at generere en ny produktbeskrivelse på produktets side i butiksadministratoren. Beskrivelsen kan bl.a. tage udgangspunkt i jeres produktattributter. Ligeledes kan Shopify Magic hjælpe med at skabe en ensartet tone of voice på tværs af produkter, der bidrager til at forbedre kvaliteten af den autogenererede tekst.
Shopify Magic kan generere tekstforslag i følgende dele af jeres forretning:
- Produktbeskrivelser.
- E-mail emnelinjer.
- Tema editor.
- Shopify inbox instant answer.
Sidekick AI
Et andet tiltag, der er tilgængeligt på Shopify er Sidekick AI. Sidekick AI fungerer som en chatbot i Shopify der ved alt, hvad der er at vide om Shopify. Den kan bl.a. hjælpe med at oprette rabatter, designe og analysere jeres forretning, give indsigt i økonomiske tendenser og redigere temaer.
Er I eksempelvis interesserede i indsigt i jeres bedst sælgende produkter i en specifik måned, kan Sidekick AI give jer svaret. Chatbotten effektiviserer jeres arbejdsprocesser på platformen ved hjælp af mange muligheder og indsigtsfuld data. Denne data er baseret på over fire millioner online webshops, der benytter Shopify som deres platform, hvilket danner grundlag for relevante og interessante indsigter genereret af Sidekick AI.
OBS: AI-genererede plugins er kun tilgængelige for shopejere, der har et Shopify-abonnement.
Brug AIs indsigter til jeres strategiske fordel
For en effektfuld og optimeret SEO-strategi er det en fordel, at integrere de rette AI-værktøjer i jeres arbejde med SEO. Såfremt I allerede har en Shopify-konto eller bruger WordPress og/eller ChatGPT, vil det være en fordel at udnytte kunstig intelligens gennem de ovenstående AI-plugins. Disse værktøjer kan være med til at optimere og styrke jeres SEO-indsats, hvilket resulterer i forbedrede placeringer i søgeresultaterne, en optimeret brugeroplevelse og øget kundetilfredshed.
AI bringer en større præcision til jeres videre arbejde, hvilket øger effektiviteten og virker tidsbesparende. Dette giver jer mulighed for at fokusere på andre væsentlige opgaver og giver jeres brand en solid konkurrencefordel i den digitale verden.
Ønsker I en sparringspartner, når det kommer til SEO?
Vi har nu set, hvordan AI kan bringe mange brugbare indsigter til bordet. Det væsentlige herefter er dog, at bruge denne viden strategisk fornuftigt. Hvis I er i tvivl om, hvorvidt I udnytter jeres SEO potentiale, er I velkomne til at kontakte os for en uforpligtende snak.
Relateret
Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.
Vi kontakter dig hurtigst muligt!