Det kan næsten ikke komme som nogen overraskelse, at jeres online omdømme er yderst vigtigt for jer og jeres virksomhed. I dag oplever flere, at websider med negativ omtale ligger højt placeret i Googles søgeresultater, og det er noget, der kan koste virksomheden dyrt. Derfor er det afgørende, at I reagerer på al omtale – også den negative.
Negativ omtale er nem at finde
Det store fokus på digital tilstedeværelse gør det nemt for brugerne at søge, finde og vurdere den information, der er tilgængelig. Derfor tager det heller ikke mange minutter for den enkelte både at skrive og læse negative såvel som positive anmeldelser og udtalelser. Havner I i en shitstorm eller møder en utilfreds kunde, kan den negative omtale forfølge virksomheden i mange år efter, den er lagt online.
Tendensen understreger, hvor vigtigt det er, at I sikrer jeres brands positive identitet og omdømme online. Med den rette, strategiske indsats, kan vi sikre, at den dårlige omtale falder i baggrunden, og at det positive omdømme bliver fremhævet.
Vigtigheden af et positivt omdømme
Hvis I og/eller jeres virksomhed er udsat for dårlig omtale online, kan det i værste tilfælde koste potentielle kunder og salg – eller en jobmulighed. Dette ses ofte ved veletablerede brands, men kan lige så vel ske for fremtrædende privatpersoner, som dermed risikerer at havne i medierne. Med dårlig omtale kan I ligeledes risikere, at den kommer fra utroværdige kilder, som skaber et ukorrekt billede af, hvem I er, og hvad I står for.
Alle oplysninger er i dag offentligt tilgængelige
I dag er vi eksperter i at finde oplysninger på nettet og dermed også anmeldelser, udtalelser og vurderinger af både virksomheder og privatpersoner. Det gælder ligeledes for de forskellige produkter og brands, som vi også undersøger, inden vi handler på nettet eller i butikken. Derfor kan scenariet om negativ omtale hurtigt koste en del tabt omsætning, da potentielle kunder ofte vil gå over til konkurrenten, som ikke er udsat for dette.
Ved jobsøgning er det ligeledes sikkert, at arbejdsgiveren/rekrutteringsbureauet slår mulige kandidater op på Google for dermed at sikre, at der ikke står noget alarmerende. Der skal ikke mange negative udtalelser til, før I eller jeres virksomhed bliver valg fra.
Skrækeksemplet – så galt kan det gå
Lad os tage et eksempel, der viser, hvordan det ser ud, når et stort brand udsættes for negativ omtale. Et af de værste eksempler til dato, som tilmed er velkendt i branchen, er eksemplet med Vordingborg Køkken.
Øverst i søgeresultaterne, som er vist herunder, ses Vordingborg Køkkens egen hjemmeside ved en søgning på deres brand. På placering nr. 2 toner en utilfreds kunde frem, som har lavet en hjemmeside omhandlende en dårlig oplevelse. Hvor meget tror I, at det har kostet Vordingborg Køkken i tabt omsætning, at denne side ligger så højt placeret i søgeresultaterne?
Eksempel på Reputation Management
Et eksempel på en reaktiv reaktion vha. reputation management kan f.eks. være, din virksomhed har været ude for negativ omtale i forbindelse med en eller flere dårlige kundeoplevelser, som er endt i følgende kædereaktion:
- En række dårlige kundeoplevelser.
- Kunder giver dårlige anmeldelser på Trustpilot.
- Medierne får tips fra utilfredse kunder om den store tilstrømning af negativ omtale.
- Medierne beretter om den begyndende shitstorm og de dårlige kundeoplevelser.
- Mund til mund effekten begynder.
- Artikler deles på sociale medier, som ender i endnu større spredning.
- Artiklerne rangerer på søgemaskinerne på brandsøgninger
I en sag som denne, ville reputation management; styring, kontrollering og mindskning af den dårlige omtale på internettet være yderst gavnlig. Et eksempel som ovenstående, kan nemlig have fatale økonomiske konsekvenser for et firma - konsekvenser, du kan mindske vha. reputation management.
Sådan arbejder du med reputation management! 6 trin
- Overvåg dit omdømme.
- Hvis nødvendigt: Lav en plan over, hvad der skal reageres på hvor.
- Eksekver på de enkelte kanaler. Herunder vha.: Søgemaskineoptimering, PR kampagner, sæt ressourcer af til at svare på negative kommentarer dagligt, reager på mediernes omtale.
- Byg og fremhæv det positive på tværs af kanaler.
- Overvåg og mål på effekten af dit arbejde.
- Repeat; reputation management er en evig proces og ikke bare en engangsopgave.
En kvalificeret sparringspartner
Med udgangspunkt i en udførlig gennemgang af jeres online tilstedeværelse samt det omdømme, der allerede er skabt, sætter vi ind med forskellige løsningsforslag. Det gør vi på baggrund af undersøgelser og analyser af hjemmesider, sociale netværk, portaler, blogs, artikler samt andre online kilder, der omtaler jer og jeres virksomhed. Når vi kender til problemets omfang, kan vi finde den bedste løsning, der er skræddersyet til situationen.
Herefter implementerer vi de aftalte løsningsforslag og påbegynder overvågning af hele processen. Vi arbejder mod at skabe et præcist indtryk af jer og virksomheden og hjælper med at rydde op i eventuelle misforståelser. Dette omfatter pressemeddelelser, artikler og indlæg på forskellige fora og næsten alt andet, som kan hjælpe med at få de korrekte informationer frem i Googles resultater.
Vi hjælper ikke virksomheder/personer, hvis følgende er sket:
- Der er afsagt dom ved en domstol.
- Kriminalitet og andre ulovligheder.
Kontakt os i dag, hvis I vil høre nærmere om, hvordan vi kan hjælpe lige netop jer!
Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.
Vi kontakter dig hurtigst muligt!