Webteknologi
November 20, 2024
Canonical
Hvad er canonical?
Når professionelle SEO-folk snakker om “canonical”, henviser de til en HTML-opmærkning i kildekoden på en side. Et canonical tag ser således ud:
<link rel="canonical" href="https://www.google.dk/" />
Dette tag fortæller søgemaskinerne, at den pågældende side er en kopi eller variant af en anden side, som tagget peger på. Canonical tags er særligt nyttige på sider, der fungerer som varianter af en “masterside”, som f.eks. sorterings- og filtreringssider på webshops. Ved korrekt implementering kan man undgå problemer med duplicate content og tyndt indhold, og samtidig vil eventuel indgående linkværdi blive overført til den side, som canonical-tagget henviser til.
Hvordan laver man canonical tags?
De fleste gængse shopsystemer giver mulighed for at oprette canonical tags via backend-systemet. Nogle systemer håndterer automatisk opmærkningen, mens andre kræver manuel opsætning på hver enkelt side. I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at indsætte canonical tags direkte i hjemmesidens template-filer. Hvis du ikke er teknisk kyndig, kan det være nødvendigt at kontakte en professionel udvikler for hjælp.
På hvilke sider bør man bruge canonical tags?
Canonical tags bør anvendes på sider, der næsten har identisk indhold med en anden side. Et typisk eksempel er filtrerings- og sorteringssider i webshops. For eksempel bør en URL som
https://webshop-eksempel.dk/kategori/sko/?filterparameter1=værdiY&sorteringsparameter1=Z
have et canonical tag, der peger på den primære kategori-URL:
https://webshop-eksempel.dk/kategori/sko/
Dette signalerer til Google, at sorterings- og filtreringssiden blot er en variant af den primære side, hvilket forhindrer duplicate content og sikrer, at linkværdi samles på den primære URL.
Selvrefererende canonical tags og dynamiske sider
For at undgå problemer med duplicate content er det en god idé at inkludere selvrefererende canonical tags på alle sider. Det sikrer, at søgemaskinerne ved, hvilken version af siden der skal prioriteres, selvom der ikke er direkte duplicate content.
På dynamiske sider som filtrerings- og sorteringssider kan canonical tags konsolidere signaler fra forskellige URL’er til en primær side. Dette hjælper med at undgå spredning af linkværdi og styrker SEO på den korrekte URL.
Værktøjer som Google Search Console eller tredjeparts SEO-værktøjer kan hjælpe med at identificere duplicate content og kontrollere, om canonical tags er opsat korrekt.
Har du problemer med duplicate content på din hjemmeside?
Vi kan hjælpe dig med at opsætte korrekte canonical tags, så din SEO bliver styrket, og du undgår spredning af linkværdi. Udfyld formularen herunder, eller ring til os på 30 12 42 72 for en uforpligtende snak om, hvordan vi kan optimere din hjemmesides SEO.
Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.
Vi kontakter dig hurtigst muligt!