Generelle marketing-begreber
November 20, 2024
Webshop
Hvad er en webshop?
En webshop er en online butik. Det er altså en hjemmeside, hvorfra ejerne fremviser og sælger deres produkter direkte til kunderne.
Det smarte ved en webshop er, at hele købsprocessen på denne måde bliver automatiseret, da det f.eks. ikke kræver medarbejdere, der assisterer de købende kunder, som det er tilfældet i en fysisk butik. Derudover er det mere bekvemmeligt for kunderne, eftersom de i ro og mag kan sidde hjemmefra og shoppe og få leveret deres køb direkte hjem til hoveddøren.
Hvordan starter man en webshop?
Hvis du gerne vil starte en webshop, har du flere forskellige muligheder. Det første du skal have styr på, er selvfølgelig, hvad du skal sælge. Når du har fået styr på, hvad du skal sælge, er næste step selve webshoppen. Her er der mange muligheder i form af forskellige shopsystemer mv.
Alt afhængig af hvor meget “hands-on” du selv vil være med selve udviklingen af webshoppen, findes der et system, der passer bedst til dit behov.
Hvis man har pengene til det, er det letteste for de fleste formentlig at få en ekstern samarbejdspartner som Searchmind til at udvikle webshoppen for en. Herefter skal man blot selv stå for at administrere webshoppen, herunder produkterne, håndtering af ordrer, kundehenvendelser mv.
Hvis man har begrænset budget og ikke den store tekniske viden, kan “lukkede” webshopsystemer såsom DanDomain og Scannet være en mulighed, da disse har mange foruddefinerede temaer, som kræver minimal ekstra udvikling. Man kan derfor hurtigt komme i gang med at drive sin egen webshop. Derudover er der support, som altid er klar til at hjælpe med spørgsmål mv.
Har man lidt mere teknisk viden, og kan finde ud af at kode hjemmesider, kan “open-source” systemer såsom Magento og WooCommerce (WordPress) være vejen frem.
Hvad koster det at starte en webshop?
Hvad koster det så at starte en webshop? Dette spørgsmål er umuligt at give et entydigt svar på, da det afhænger af mange faktorer. Det er ligesom at spørge “Hvad koster en bil?”.
Det kommer an på, hvor stor motoren skal være, hvilket mærke, hvor meget udstyr bilen har osv.
For at give et estimat på, hvad en lille, mellem eller stor webshop typisk vil koste:
Lille webshop
En lille webshop har under 100 produkter og begrænset funktionalitet, f.eks. ingen sproglag. Denne webshop passer godt til en nybegynder, som vil i gang med at sælge et lille antal produkter online uden store krav til funktionalitet.
Hvis du køber en webshop af denne størrelse hos en udbyder som DanDomain, kan du få en webshop for 189,- kr. om måneden, dog med en binding på 6 måneder, og derfor en minimumspris på 1.417,50 kr. Dette er dog ikke den eneste udgift ved etablering af en webshop.
Et domæne koster typisk lidt over 100 kr., og der er løbende udgifter til domæneregistrering samt oprettelse af DNS-service.
For at dine kunder kan betale online, skal du også have en aftale med en betalingsindløser, som typisk koster mellem 50-100 kr. om måneden.
Alt i alt vil de månedlige udgifter være omkring 300 kr. om måneden. Hvis du køber webshoppen som en engangsløsning, vil det koste mellem 5.000-10.000 kr.
Mellem webshop
En mellem webshop har over 100 produkter og op til omkring 5.000, med krav til funktionalitet som flere sprogversioner eller specielle designønsker. Prisen vil typisk ligge mellem 10.000 og 50.000 kr. som engangsydelse. Der vil være løbende udgifter til betalingsindløser, hosting og tredjepartsintegrationer.
Hvis du vælger en månedsløsning, vil prisen være 600-1.000 kr. om måneden.
Stor webshop
En stor webshop har over 5.000 produkter og mange krav til custom-funktioner og design. Prisen starter ved 50.000 kr. og kan gå op i flere hundrede tusinde kroner.
Hvis du har behov for en stor webshop, vil det typisk være nødvendigt at samarbejde med et dygtigt udviklerbureau som Searchmind.
Hvad skal jeg sælge i min webshop?
Produkter, der løser et problem og ikke er lette at få fat på, sælger ofte bedst. Det kan også være en fordel at vælge et produkt, du er passioneret omkring. Research fremadstormende trends og forsøg at importere en trend til det danske marked.
Når din webshop er oppe at køre, skal du have kunder. Dette kan gøres ved digital markedsføring som SEO eller Facebook annoncering.
Er du klar til at starte din egen webshop?
Kontakt os på 30 12 42 72 for en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med at få succes online!
Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.
Vi kontakter dig hurtigst muligt!