Generelle marketing-begreber

November 25, 2024

EFU modellen

Hvad er EFU modellen?

EFU modellen består i sin enkelthed af 3 dele: Egenskab, Fordele og Udbytte og er en model, der hjælper sælgere og marketingmedarbejdere med at sælge deres produkter. Modellen hjælper sælgere og marketingmedarbejder med at forstå og fokusere på den simple tankegange: “hvad har dette produkt af værdi i kundens liv” fremfor bare at beskrive produktet og dets egenskaber. 

Hvad bruger man EFU modellen til?

EFU modellen bruges til at oversætte produktegenskaber til udbytte gennem de 3 dele:

  • E: Egenskab: Hvad er produktets egenskaber?
  • F: Fordel: Hvad er fordelen ved dette produkt?
  • U: Udbytte: Hvad er udbyttet (fra kundens perspektiv) ved dette produkt?

Dette er relevant at mestre, når man skal sælge et produkt. Det er nemlig sådan, at vi mennesker altid ønsker og vil have fokus på at se værdien af vores investering fremfor, hvad den enkelte investering er.
Det samme gælder for dine produkter; uanset om det er et kompliceret produkt eller ydelse på B2B markedet eller produkterne på din webshop (B2C), så har kunden brug for at se og forstå det endelige udbytte af dit produkt. Og ikke bare dets egenskaber og fordele.  

Sådan bruger du rent lavpraktisk EFU (eller UFE) modellen

EFU modellen er helt lavpraktisk et værktøj til at hjælpe dig med at formulere og fokusere på udbyttet af dit produkt eller din ydelse. Det er et effektivt værktøj, uanset hvilken branche eller målgruppe, du henvender dig til.
Du bruger modellen ved at huske på og sørge for, at enhver af de 3 dele i EFU modellen, skal indgå i “din salgstale”, men at du altid bør fokusere på at omformulere egenskaber og fordele til udbyttet for kunden.  

Og det er uanset om det er en fysisk salgstale, en sælgende tekst på hjemmesiden, et nyhedsbrev, blog eller noget helt femte.

Fang din kundes opmærksomhed med UFE

Så længe du sørger for at inkludere alle 3 dele og fokusere på udbytte frem for egenskaber og fordele, så kan du bruge de 3 dele af modellen, som du vil og i den rækkefølge du vil.
Hvis dit primære formål er at fange kundens opmærksomhed og interesse på et kort øjeblik, skal du vende EFU modellen om, så den hedder: UFE modellen. Altså det første du fremhæver er udbyttet, herefter fordele og egenskaber, når du først har kundens opmærksomhed.  

For husk på; det er i sidste ende, dette kunden er interesseret i og skal forstå, for at han eller hun overhovedet vil overveje dit produkt.

EFU Modellen eksempler

Herunder er et par eksempler på EFU modellen, og hvordan den 3 dele oversættes og bruges på specifikke produkter:

#1 Eksempel: Antivirus program til computer

Egenskab: Software der forebygger, at vira og malware inficerer din computer og samtidig kan rense din computer, hvis det sker alligevel.
Fordel: Softwaren gør, så du så vidt muligt undgår virus og hjælper dig, hvis du alligevel får det.
Udbytte:
Vær fri for bekymringer om virus og om din computers levetid. Brug din computer trygt og uden bekymring. 

#2 Eksempel: En Hästens seng

Egenskab: Seng udelukkende produceret af de reneste naturprodukter og norrlandske skove.
Fordel: Tilpas ventileret underlag, god støtte, miljøvenlige materialer tæt på kroppen.
Udbytte:
Sov som en drøm i en seng, der ikke findes bedre på markedet!

#3 Eksempel: Annoncer på sociale medier

Egenskab: Annoncer på sociale medier, få vist dit ønskede budskab for mulige kunder.
Fordel: Mulige kunder ser dine annoncer og klikker ind på din hjemmeside.
Udbytte:
En bedre bundlinje og højere omsætning!

Skal vi tage en snak om, hvordan du kan bruge EFU modellen?

EFU modellen er en gennemtestet og effektiv model, som danner grundlaget for det mest basale af salg og markedsføring.
Den kan og bør inkorporeres og indtænkes i alt fra dine daglige salgsmøder til dine produktbeskrivelser på hjemmesiden og nyhedsbreve, du sender til dine kunder og mulige kunder.

Vil du lære at anvende EFU modellen i din markedsføring?

Ring til os på 30 12 42 72 for en uforpligtende snak.


Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.

Minding people
Minding business
Kontakt

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.

Tak for din anmodning -
Vi kontakter dig hurtigst muligt!
Hov! Noget gik galt. Din besked bev ikke sendt.

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.