Søgemaskiner

November 20, 2024

FAQ

Hvad betyder FAQ, og hvad står det for?

FAQ står for Frequently Asked Questions, og betyder altså på dansk “Ofte stillede spørgsmål”.  

Hvad er en FAQ?

I web-sammenhæng er en FAQ ofte en særskilt side på dit website, hvor du opsætter de mest almindelige spørgsmål, som kunder og besøgende stiller vedrørende dine produkter eller services, og besvarer dem én efter én. Typiske spørgsmål kunne være:

  • “Hvor lang leveringstid er der?”
  • “Hvornår bliver min ordre afsendt?”
  • "Kan jeg annullere min bestilling?”

FAQ-sektionen er en vigtig del af brugervenligheden på et website, da den giver hurtige svar og kan reducere belastningen på kundeservice.

FAQ SEO - Strukturerede data for FAQ

Inden for SEO er det muligt at lave strukturerede data-opmærkninger for FAQ-spørgsmål og -svar på en given side på dit website. Ved at implementere disse opmærkninger kan du få vist dine spørgsmål og svar direkte i Google’s søgeresultater, hvilket kan forbedre klikraten (CTR) ved at skabe udvidede snippets.

Hvordan laver jeg strukturerede data-opmærkninger for FAQ?

Det anbefales at bruge JSON-LD til at lave strukturerede FAQ-dataopmærkninger. Herunder er et konkret eksempel på, hvordan en sådan opmærkning kunne se ud: 

  1. <script type="application/ld+json">  
  2. {  
  3.   "@context": "https://schema.org",  
  4.   "@type": "FAQPage",  
  5.   "mainEntity": [{  
  6.     "@type": "Question",  
  7.     "name": "What is the return policy?",  
  8.     "acceptedAnswer": {  
  9.       "@type": "Answer",  
  10.       "text": "Most unopened items in new condition and returned within <strong>90 days</strong> will receive a refund or exchange. Some items have a modified return policy noted on the receipt or packing slip. Items that are opened or damaged or do not have a receipt may be denied a refund or exchange. Items purchased online or in-store may be returned to any store.<br /><p>Online purchases may be returned via a major parcel carrier. <a href=http://example.com/returns> Click here </a> to initiate a return.</p>"  
  11.     }  
  12.   }, {  
  13.     "@type": "Question",  
  14.     "name": "How long does it take to process a refund?",  
  15.     "acceptedAnswer": {  
  16.       "@type": "Answer",  
  17.       "text": "We will reimburse you for returned items in the same way you paid for them. For example, any amounts deducted from a gift card will be credited back to a gift card. For returns by mail, once we receive your return, we will process it within 4�5 business days. It may take up to 7 days after we process the return to reflect in your account, depending on your financial institution's processing time."  
  18.     }  
  19.   }, {  
  20.     "@type": "Question",  
  21.     "name": "What is the policy for late/non-delivery of items ordered online?",  
  22.     "acceptedAnswer": {  
  23.       "@type": "Answer",  
  24.       "text": "Our local teams work diligently to make sure that your order arrives on time, within our normal delivery hours of 9AM to 8PM in the recipient's time zone. During  busy holiday periods like Christmas, Valentine's and Mother's Day, we may extend our delivery hours before 9AM and after 8PM to ensure that all gifts are delivered on time. If for any reason your gift does not arrive on time, our dedicated Customer Service agents will do everything they can to help successfully resolve your issue. <br/> <p><a href=https://example.com/orders/>Click here</a> to complete the form with your order-related question(s).</p>"  
  25.     }  
  26.   }, {  
  27.     "@type": "Question",  
  28.     "name": "When will my credit card be charged?",  
  29.     "acceptedAnswer": {  
  30.       "@type": "Answer",  
  31.       "text": "We'll attempt to securely charge your credit card at the point of purchase online. If there's a problem, you'll be notified on the spot and prompted to use another card. Once we receive verification of sufficient funds, your payment will be completed and transferred securely to us. Your account will be charged in 24 to 48 hours."  
  32.     }  
  33.   }, {  
  34.     "@type": "Question",  
  35.     "name": "Will I be charged sales tax for online orders?",  
  36.     "acceptedAnswer": {  
  37.       "@type": "Answer",  
  38.       "text":"Local and State sales tax will be collected if your recipient's mailing address is in: <ul><li>Arizona</li><li>California</li><li>Colorado</li></ul>"}  
  39.     }]  
  40. }  
  41. </script>  

Læs evt. mere på https://developers.google.com/search/docs/data-types/faqpage eller kontakt os, hvis du har brug for hjælp eller rådgivning ift. strukturerede data! 

Vigtigheden af opdatering

Husk at holde din FAQ-sektion opdateret for at sikre, at den forbliver relevant og nyttig for brugerne. Det kan også være en god idé at anvende værktøjer, der hjælper med at generere og optimere dit FAQ-indhold, så det er klart og let at forstå.

Konklusion

At have en veludført FAQ-sektion kan ikke kun forbedre brugeroplevelsen, men også have en positiv indflydelse på din SEO-strategi. Giv dine kunder de svar, de har brug for, og gør det nemt for dem at finde information om dine produkter og services.

Har du brug for hjælp til at oprette eller optimere din FAQ-sektion for bedre brugeroplevelse og SEO?

Udfyld formularen herunder, eller ring til os på 30 12 42 72 for en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med at forbedre din online tilstedeværelse.

Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.

Minding people
Minding business
Kontakt

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.

Tak for din anmodning -
Vi kontakter dig hurtigst muligt!
Hov! Noget gik galt. Din besked bev ikke sendt.

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.