Generelle marketing-begreber
November 25, 2024
Lead
Hvad er et lead?
Et lead er betegnelsen for en potentiel kunde. Lead er et begreb, der bliver brugt indenfor salg og marketing og beskriver, når en person har vist interesse i en virksomhed produkt eller ydelse.
Man skelner mellem “kolde” og “varme” leads, hvor varme leads er tættere på og mere tilbøjelig til at foretage et køb end kolde leads.
Hvad er et lead i din virksomhed?
Hvad er et lead er i din virksomhed afhænger af dine kunders kunderejse og din virksomhed. Man går fra at være fremmed til at være et lead, når man som minimum har basale informationer om personen. F.eks:
- Navn
- Telefonnummer
Og lignende.
Disse oplysninger kan f.eks. afgives, når personen udfylder en formular, er i kontakt med nogle i dit firma, downloader noget materiale (whitepaper, e-bøger og lignende) og dermed går fra at være en fremmed til at være et lead.
De forskellige typer af leads
Ligesom man skelner mellem “kolde” og “varme” leads, har man også nogle forskellige betegnelser, som beskriver i hvilket stadie af livscyklussen, et lead er. Med andre ord: hvor langt og i hvilken fase de er i kunderejsen: fra fremmed til loyal kunde.
Før kunden overhovedet kender dig, og du kender dem, er det en mulig kunde/en fremmed. Herefter bliver de et lead, f.eks. ved at udfylde en formular, downloade materiale eller på anden måde afgive deres oplysninger.
Når de viser tilpas interesse, kvalificeres leadet til et MQL (Marketing Qualified Lead). Det betyder, at leadet er modtagelig overfor marketing.
Efter en vis bearbejdning af marketing går leadet fra at være marketingkvalificeret (MQL) til at være SQL (Sales Qualified Lead/salgskvalificeret) og vurderes her at være købsklar.
Det er typisk her, leadet overdrages fra marketing til salg. Salgs opgave er her at “lukke” kunden og konvertere dem fra at være SQL til at være købende kunde.
Herunder ser du en illustration af leadets livscyklus og stadie heri gennem deres kunderejse. Fra fremmed, til Lead, til MQL, til SQL og til sidst; til kunde:
Er du klar til at optimere din leadgenerering?
Ring til os på 30 12 42 72 eller udfyld formularen herunder for en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med at konvertere dine leads.
Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.
Vi kontakter dig hurtigst muligt!