Generelle marketing-begreber
November 13, 2024
Marketingchef
Hvad er en marketingchef?
En Marketingchef er personen i et firma, som har det overordnede ansvar for at markedsføre virksomhedens og dens produkt/service.
Hvad laver en marketingchef?
Som det ligger i navnet, så er marketingchefen den person, som er ansvarlig for firmaets markedsføring. Dette indebærer ofte, at marketingchefen står for planlægning, udvikling, implementering og overvågning af virksomhedens marketingstrategi og tiltag.
Marketingchefens primære rolle er at sikre, at den virksomhed, man er chef i’s markedsføring sker med succes. Hvilke arbejdsopgaver dette mere præcist indebærer, og hvad en marketingchef helt præcist laver, afhænger i stor grad af, hvilket firma, man er marketingchef i.
Oftest er nedenstående arbejdsopgaver blandt marketingchefens:
- Markedsundersøgelse og analyse.
- Udarbejdelse af marketingstrategi og plan.
- Udarbejdelse af målsætning og KPI’er.
- Koordinering af marketingindsatser.
- Overvågning og måling af KPI’er og indsats og generel optimering.
- Evt. kontakt med samarbejdspartnere indenfor markedsføring.
- Afrapportering til evt. resten af ledelsen og/eller bestyrelse.
Alternativet til at hyre en marketingchef er at bruge en samarbejdspartner, som er i fuld eller delvis kontrol over ens marketingstrategi og tilhørende indsatser. Et marketingbureau kan også bruges som supplement til marketingchefen- og afdelingens til outsourcing af udvalgte opgaver.
Marketingchef løn?
En marketingchef tjener i gennemsnit omkring 53.000 kr i måneden. De der tjener mindst tjener omkring 25-30.000 og de, der tjener mest, tjener +100.000 kr. i måneden.
Herunder kan du se fordelingen af danske marketingchefers månedsløn fra Jonbindex.dk:
Se den typiske løn ud fra område i Danmark, uddannelse, alder og erfaring, som matcher dig, på Jobindex lønberegner her.
Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.
Vi kontakter dig hurtigst muligt!