Søgemaskiner

November 20, 2024

Negativ SEO

Hvad er Negativ SEO?

Negativ SEO er en taktik inden for søgemaskineoptimering (SEO), hvor hensigten ikke er at løfte en hjemmesides placeringer, men derimod at påvirke sidens søgeresultater negativt.
Negativ SEO kan f.eks. være konkurrenter eller andre personer, som ønsker at skade din hjemmesides rangering og tilstedeværelse i søgemaskinerne.
I og med at konkurrenter eller andre personer ikke har adgang til din hjemmeside, foregår negativ SEO vha. off-page SEO. Mere præcist ved at man opretter skadelige indgående links til den hjemmeside, man ønsker at skade. F.eks. i form af black hat metoder, links fra indhold, som hjemmesiden ikke ønskes accessories med, en stor mængde af hackede sider eller lignende.   

Dette vil påvirke hjemmesiden, der links til, rangering i søgemaskinerne negativt, hvis forsøget på negativ SEO lykkedes og kan faktisk i værste tilfælde ende i en straf fra søgemaskinerne (som Google), som helt fjerner hjemmesidens synlighed blandt resultaterne. 

Er du ramt af Negativ SEO? Sådan ser du det! 

Er du i tvivl, om du er blevet udsat for negativ SEO? Måske fordi dine placeringer er faldet drastisk, eller du generelt oplever et fald i dine placeringer?
Der kan være mange årsager til faldende organiske placeringer og organisk trafik heriblandt; algoritme-opdateringer, fejl på din hjemmeside, konkurrenter der arbejder med SEO og meget andet.
Du skal derfor undersøge nærmere, før du kan vurdere, om du har været udsat for negativ SEO.  

Nogle måder, hvorpå du kan se og undersøge, om du har været ramt af negativ SEO, er:

  • En stor, unaturlig tilstrømning af backlinks.
  • Links fra hackede hjemmesider.
  • Links fra hjemmesider med indhold, du ikke associeres med.
  • Links med brug af skadelige ankerværdier.

Som vil afspejle sig i faldende placeringer - måske det er her, du først opdager, du har været udsat for negativ SEO.
Vær dog opmærksom på, at alle ovenstående indikatorer ikke er ensbetydende med negativ SEO. Det kan også være hackede hjemmesider, som kopirer indhold, nogle der forsøger at løfte din hjemmesides placeringer, men benytter sig af black hat metoder mv.

Jeg har været udsat for Negativ SEO, hvad gør jeg? 

Hvis du har været udsat for negativ SEO f.eks. i form af et linkangreb, har du heldigvis nogle ting, du kan gøre, så den negative SEO ikke vil få den ønskede effekt (eller mindske denne effekt).

Dette gør du, hvis du har været udsat for negativ SEO:

  • Identificer skadelige links
  • Bed om fjernelse af links
  • Lav og upload en disavow fil 
  • Hvis du får en manuel straf af søgemaskinerne, bed med det samme om genovervejse hos søgemaskinen.

Vil du have personlig rådgivning og hjælp til Negativ SEO?

Det kan være svært først og fremmest og se, om man har været udsat for negativ SEO, og herudover kan det have fatale konsekvenser for din organiske tilstedeværelse i søgemaskinerne og dermed din omsætning og forretning. Det er derfor vigtigt, du reagerer, hvis du har været udsat for negativ SEO - uanset om det er tiltænkt at være negativ SEO eller ej.

Er du bekymret for at være ramt af Negativ SEO?

Udfyld formularen herunder, eller ring til os på 30 12 42 72 for at få hjælp til at beskytte din hjemmeside!

Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.

Minding people
Minding business
Kontakt

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.

Tak for din anmodning -
Vi kontakter dig hurtigst muligt!
Hov! Noget gik galt. Din besked bev ikke sendt.

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.