Generelle marketing-begreber

October 9, 2024

Permission marketing

Hvad er Permission Marketing?

Permission marketing (forkortelse: PM) dækker over alle former for markedsføring, hvor virksomheder (afsender) kommunikerer til mulige kunder og eksisterende kunder (modtager), når modtageren aktivt har givet tilladelse til det. 

 

TIP!
Permission Marketing bliver også i daglig tale kaldt: PM (forkortelse), e-mail marketing, marketing automation, lead nurturing mv. 


De typiske former former permission marketing er dermed:

  • e-mail marketing
  • SMS marketing
  • Direkte salg/kontakt

 

Altså tilfælde hvor modtageren, har givet tilladelse til, at afsenderen må kontakte dem. F.eks. ved at tilmelde sig deres nyhedsbrev, indsende kontaktoplysninger i en formular med henblik på at blive kontaktet, udfyldt en lead ad formular på sociale medier for at få tilsendt materiale eller lignende. 

 

Permission marketing er dermed en form for pull marketing og inbound marketing, som er stik modsat push og interruption marketing, hvor virksomheden trækker mulige kunder til sig, fremfor at forsøge at presse sit budskab ud til en målgruppe, som ikke har bedt om det.


TIP!
Læs mere om forskellen på push og pull marketing her.

 

Permission Marketing: Fordele og ulemper

Permission marketing har sine fordele og kan i mange marketing setups og strategier være den bærende del - specielt i B2B marketing setups, da permission marketing i høj grad er koblet til lead generering, nutring, leadscoring, som er afgørende inden for et seriøst B2B marketing setup. 

 

Permission marketing kan dog også være som et effektivt supplement og værktøj til e-commerce virksomheden mhp. at øge CLV.

Permission marketings primære fordele og ulemper er:

 

Permission Marketing fordele:

  • Være med til at øge CLV.
  • Ofte meget høj ROI (da omkostninger er lave, da permission først haves)
  • Effektiv til leadgenerering.
  • Effektiv til længere kunderejser.
  • Effektivt til uddannelse af kunder.
  • Let at måle effekten på.

Permission Marketing ulemper:

  • Kræver permission/tilladelse for at kunne nå dine modtagere.
  • Kræver tid og ressourcer at sætte op og arbejde med.


Vil du blive klogere på permission marketing, og finde ud af, hvordan du kan bruge det i din forretning og dit nuværende setup? Få en bedre forståelse af e-mail marketing her.

Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.

Minding people
Minding business
Kontakt

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.

Tak for din anmodning -
Vi kontakter dig hurtigst muligt!
Hov! Noget gik galt. Din besked bev ikke sendt.

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.