Generelle marketing-begreber

October 15, 2024

Persona

Hvad er en Persona

En Persona er en fiktiv karakter, som har til formål at repræsentere en brugertype eller målgruppe - f.eks. en målgruppe til en hjemmeside, et brand eller en virksomhed. Personaen har til formål at beskrive ens helt ideelle kunde - ned på hvert enkelt segmenteringskriterie. I udarbejdelse af en persona, skal man på struktureret vis kondensere viden om målgruppen ud fra diverse undersøgelser; hvilke behov, pains og gains har målgruppen?

 

Disse er typisk følgende:

  • Demografi: Køn, alder, indkomst, uddannelse, religion mv.
  • Geografi: By, land, område mv.
  • Psykografisk: Social status, præferencer, loyalitet mv.
  • Opstil hypoteser omkring personaen: Behov, udfordringer, motivationen til at købe givende produkt.

Den fiktive persona bruges blandt andet i forbindelse med marketing og salgsarbejde for bedre at beskrive, forstå og kunne bruge ens målgruppe og tilrettelægge aktiviteter og tiltag herudfra. 

 

TIP!
Læs mere om segmentering her.


Med det sagt, er det ikke et must at arbejde med personer, men hvis det forbedrer ens forståelse, vil det ligeledes forbedre din indsats og dermed effektivitet.

Persona: Et eksempel

Jo mere præcis, du kan definere din persona, jo bedre. Det handler om at vælge og beskrive personaen ud fra de kriterier, som er relevante for din forretning og kunder. 

Et eksempel på en persona kan f.eks. være:
Louise, 24, studerende og bosat i Århus. Single og nyder at bruge tiden på venner og på at løbe.

Hvordan laver man en Persona? 4 simple trin 

At beskrive og definere ens målgruppe bør være med udgangspunkt i dybdegående analyse og naturligvis egen viden om den virksomhed, produkt eller service, man ønsker at lave en persona til. Når først analysen er lavet, handler det om at vælge de rette, relevante kriterier at beskrive sin persona ud fra.


Herunder får du, hvordan man laver en persona i 4 simple trin:

  1. Analyser data om dine besøgende og nuværende kunder.
  2. Interview dine kunder og relevante personer i organisation for viden om din ideelle kunde.
  3. Udvælg relevante segmenteringskriterier ift. din virksomhed/dit produkt og dine kunder.
  4. Design og definer din persona. Besvar: Hvem er min ideelle kunde? Med udgangspunkt i ovenstående. 

Når du har designet din persona er du klar til at bruge din i din strategi og i alt lige fra marketing og salg til produktudvikling! 

 

Vil du har sparring eller rådgivning ift. din målgruppe og persona, og hvordan du bedst lykkedes med at markedsføre dig hertil? Udfyld blot formularen herunder, så ringer vi dig op!

Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.

Minding people
Minding business
Kontakt

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.

Tak for din anmodning -
Vi kontakter dig hurtigst muligt!
Hov! Noget gik galt. Din besked bev ikke sendt.

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.