Generelle marketing-begreber

September 25, 2024

ROAS (Return on advertising spend)

Hvad er ROAS?

ROAS er en forkortelse for det engelske begreb “Return on Advertising Spend”, som på dansk er: “afkast på markedsføringsomkostninger”. ROAS bruges i forbindelse med markedsføring generelt, på kampagneniveau, annonceniveau mv. til at vurdere på rentabiliteten.

Altså hvor mange penge tjener vi, kontra hvor mange penge vi bruger på markedsføringen. En ROAS på 500% betyder f.eks., at vi får vores penge 500% igen/5 gange igen.

ROAS lægger sig meget op ad begrebet ROI (Return on Investment), som også bruges i stor stil til at vurdere på effekten af ens markedsføring.  

Hvordan beregner man ROAS?

ROAS beregnes ved at holde omsætningen, der er kommet fra markedsføringen i alt, enkelte kampagner eller annoncer op i mod omkostningerne, der er brugt på det:

Formel til at beregne ROAS:
ROAS= Omsætning / Omkostning

Ønsker du ROAS i procent, skal du blot gange din ROAS med 100.

Et eksempel på en beregning af ROAS kan f.eks. være, at du bruger 1.000 kr. på en annonce på Google Ads. Annoncen giver dig en omsætning på 5.000 kr:

ROAS=5000/1000=5.

Det betyder altså, annoncen på Google giver dig dine penge 5 gange/500% igen.

TIP:
Ofte kan du finde din ROAS på kampagne- og annonceniveau i de enkelte annonceværktøjer. 

Hvornår er en ROAS god?

Så længe din ROAS er positiv, tjener du penge på din markedsføring. Er din ROAS negativ, mister du på penge på din markedsføring.

Så i grove træk, kan man sige, at en ROAS er god, hvis den er positivt. Dog skal man i langt de fleste stræbe efter mere end “blot” en positiv ROAS.

Hvad en god ROAS er, afhænger dog af, hvilken branche man opererer indenfor, hvad formålet med markedsføringen, de enkelte kampagner mv. er. 

I nogle brancher er en ROAS 2 god, i andre er en ROAS på 10 god. Vi har erfaring på tværs af markeder og brancher og ved, hvad der skal til for at få den højest mulige ROAS uanset kanalen. 

Skal vi tage en uforpligtende snak om, hvordan din ROAS er, og hvordan vi kan forbedre denne? Ring til os på 30 12 42 72 og lad os tage en uforpligtende snak!

Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.

Minding people
Minding business
Kontakt

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.

Tak for din anmodning -
Vi kontakter dig hurtigst muligt!
Hov! Noget gik galt. Din besked bev ikke sendt.

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.