Søgemaskiner
November 20, 2024
Strukturerede data
Hvad er struktureret data?
Struktureret data er små data opmærkninger, som man kan lave i kildekoden af sin hjemmeside. I disse data opmærkninger kan man give ekstra information omkring den pågældende sides indhold, i et format som søgemaskinerne let kan forstå.
Er man heldig, vil søgemaskinerne herefter fremvise disse informationer direkte i SERP’en, hvilket kan føre til en øget CTR, og dermed indirekte give ens hjemmeside et løft SEO-mæssigt og generelt i trafikken.
For eksempelvis produktsider på webshops er det muligt at opmærke ekstra informationer omkring produkterne som blandt andet:
- Pris
- Brand
- Produktbillede URL
- Lagerstatus
- Antal stjerner
Udover ovenstående er der også muligheder for at opmærke strukturerede data for et hav af andre elementer af produktsider. Som et andet eksempel kan også nævnes brødkrummestien på kategorisider.
Ved at opmærke struktureret data for disse, er der mulighed for, at Google viser stien hen til den pågældende side direkte i SERP’en:
Vi anbefaler, at man benytter sig af schema.org datasættet ved opmærkning af strukturerede data, da det også er dette dataskema Google anbefaler.
For en komplet liste over alle de elementer det er muligt, at opmærke strukturerede data for, se https://schema.org/docs/schemas.html.
Hvordan laver man struktureret data?
Hvordan laver man så disse strukturerede data opmærkninger? Her har du lidt forskellige muligheder.
Hvis du vil kode det direkte ind i kildekoden af dine sider, kræver det at du går ind i dine template filer og laver tilrettelser. Vi anbefaler som udgangspunkt at benytte JSON-LD til opmærkning af strukturerede data.
Eksempel på strukturerede data opmærkninger for brødkrummestien på kategorisider vha. JSON-LD:
- <script type="application/ld+json">
- {
- "@context": "http://schema.org",
- "@type": "BreadcrumbList",
- "itemListElement":
- [
- {
- "@type": "ListItem",
- "position": 1,
- "item":
- {
- "@id": "https://example.com/dresses",
- "name": "Dresses"
- }
- },
- {
- "@type": "ListItem",
- "position": 2,
- "item":
- {
- "@id": "https://example.com/dresses/real",
- "name": "Real Dresses"
- }
- }
- ]
- }
- </script>
Dog er det også muligt at lave struktureret data opmærkninger vha. “microdata” og “RDFa”.
Tilsvarende opmærkning som ovenstående på disse sprog ser således ud:
Microdata
- <ol itemscope itemtype="http://schema.org/BreadcrumbList">
- <li itemprop="itemListElement" itemscope
- itemtype="http://schema.org/ListItem">
- <a itemprop="item" href="https://example.com/dresses">
- <span itemprop="name">Dresses</span></a>
- <meta itemprop="position" content="1" />
- </li>
- <li itemprop="itemListElement" itemscope
- itemtype="http://schema.org/ListItem">
- <a itemprop="item" href="https://example.com/dresses/real">
- <span itemprop="name">Real Dresses</span></a>
- <meta itemprop="position" content="2" />
- </li>
- </ol>
RDFa
- <ol vocab="http://schema.org/" typeof="BreadcrumbList">
- <li property="itemListElement" typeof="ListItem">
- <a property="item" typeof="WebPage" href="https://example.com/dresses">
- <span property="name">Dresses</span></a>
- <meta property="position" content="1">
- </li>
- <li property="itemListElement" typeof="ListItem">
- <a property="item" typeof="WebPage" href="https://example.com/dresses/real">
- <span property="name">Real Dresses</span></a>
- <meta property="position" content="2">
- </li>
- </ol>
I visse CMS systemer, såsom WordPress, findes der dog plugin og moduler, som kan lette processen med at opmærke struktureret data på din hjemmeside.
Er du klar til at implementere struktureret data på din hjemmeside for at forbedre din synlighed i søgeresultaterne? Udfyld formularen herunder, eller ring til os på 30 12 42 72 for en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med at optimere dit indhold med struktureret data.
Læs mere om, hvordan vi arbejder med SEO hos Searchmind her
Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.
Vi kontakter dig hurtigst muligt!