Webteknologi

November 20, 2024

Subdomæne

Hvad er et subdomæne?

Et subdomæne, frit oversat til dansk et “underdomæne”, er et domæne der ligger under et primært domæne. Hvis du for eksempel har domænet “test.dk”, så ville domænet blog.test.dk være et subdomæne/underdomæne.  

Typisk benyttes subdomæner til andre formål end hoveddomænet. Det kan f.eks. være, at man har et showroom på sit hoveddomæne showroom.dk, også tilkobler man en webshop på webshop.showroom.dk. (Dette vil vi dog ikke anbefale ift. SEO! Læs mere herom længere nede på siden)

Hvordan oprettes et subdomæne?

Alt afhængig af, hvor dit domæne er hosted, varierer det lidt, hvordan du opretter et subdomæne. Visse hostingudbydere har muligheden integeret i deres Cpanel (kontrolpanel), mens andre ikke har det.

Der findes dog en metode, som fungerer, uanset hvorhenne du har hosted dit domæne. Nemlig at gøre det igennem FTP.

1. Opret forbindelse til din FTP server

Først og fremmest skal du have oprettet forbindelse til din server via FTP. Dette gøres ved at bruge en FTP klient såsom FileZilla.

2. Opret en ny mappe i roden af dit webhotel

Når du er forbundet til din webserver skal du oprette en ny mappe, som placeres i roden af dit webhotel. Navnet på denne mappe vil også blive navnet på dit subdomæne. Så hvis du f.eks. kalder din mappe for “blog”, så vil dit subdomæne komme til at hedde blog.ditdomæne.dk.

3. Færdig

Efter disse to simple steps har du nu oprettet et subdomæne på dit primære domæne. Nu kan du begynde at benytte subdomænet til dit ønskede formål. Hvad enten det er at installere et CMS på subdomænet, eller blot at uploade diverse filer mv.

Subdomæner og SEO

I forhold til SEO er der visse ting, man skal være opmærksomme på i forhold til subdomæner. Generelt anbefaler vi, at man som udgangspunkt ikke opretter subdomæner. Dette skyldes, at søgemaskinerne ser subdomæner som værende uafhængige domæner af det primære domæne.

Det vil f.eks. sige, at hvis du opretter en webshop på et subdomæne, som i eksemplet fra tidligere, så vil alt indgående linkværdi og generel værdi der optjenes på subdomænet ikke blive videreført til det primære domæne og vice versa. 

Derfor er det altid bedre, at placere ekstra indhold på ens domæne i undermapper til primær domænet.

På denne måde vil man konsolidere optjent værdi hos søgemaskinerne og give sig selv og sit domæne de bedst mulige forudsætninger på at rangere på det man gerne vil rangere på.

Der er dog visse undtagelser, hvor det kan give mening at oprette subdomæner. F.eks. hvis man har hjemmeside hvor brugere kan oprette deres egne sider/hjemmesider, hvor man, som ejer ikke har kontrol over indholdet.

Ved at sørge for, at dette indhold kommer til at ligge på subdomæner, undgår man at evt. negativt indhold på disse mv. vil have en negativ effekt på ens primære domæne.

Er du i tvivl om, hvordan du bedst opretter og bruger subdomæner, eller vil du sikre, at din SEO-strategi ikke lider under forkerte valg?

Vi kan hjælpe dig med at optimere din hjemmesides struktur og sikre, at både hoveddomæne og subdomæner fungerer optimalt. Udfyld formularen herunder eller ring til os på 30 12 42 72 for en uforpligtende snak!

Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.

Minding people
Minding business
Kontakt

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.

Tak for din anmodning -
Vi kontakter dig hurtigst muligt!
Hov! Noget gik galt. Din besked bev ikke sendt.

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.