Generelle marketing-begreber
November 20, 2024
Unsubscribe rate
Hvad er unsubscribe rate?
Unsubscribe rate er et begreb, som angiver den procentvise mængde af brugere, som har frameldt sig at modtage kommercielle e-mails.
Begrebet bruges i forbindelse med e-mail marketing - f.eks. ved udsendelse af nyhedsbreve - til at forstå, hvor mange af ens modtagere, der framelder sig at modtage e-mails.
Her bruges unsubscribe sammen med andre KPI’er som åbningsrate, CTR mv. til at vurdere effekten og succesen af ens e-mail marketing. Herudover kan en høj unsubscribe rate har negative konsekvenser fra de enkelte e-mail services som Gmail, Outlook m.m., da det skader dit omdømme og kan medvirke, dine e-mails ender i spam.
Hvordan beregner man unsubscribe rate?
Usubscribe raten på dine nyhedsbreve og e-mail marketing, finder du oftest beregnet og til at aflæse i det system, du benytter dig af til nyhedsbreve. F.eks. Hubspot, Active Campaign og lignende.
Du kan dog altid også manuelt beregne din usubscribe rate. Til dette skal du bruge følgende: Antal leverede e-mails og antal unsubscribers.
Sådan beregner du unsubscribe rate:
Unsubscribe rate = (Antal unsubscribers / Antal succesfuldt leverede e-mails) * 100
Et eksempel er f.eks., at du i en e-mail marketing kampagne succesfuldt har leveret 1000 e-mails, hvoraf 10 brugere har unsubscribed.10 divideret med 1000, giver 0,01. 0,01 gange 100 giver dig din unsubscribe rate: 1%.
Hvad er en god unsubscribe rate?
Generelt er en usubscribe rate under 0,5% en god unsubscribe rate for nyhedsbreve og e-mail marketing generelt. En unsubscribe under 0,2% er rigtig godt og en rate over 0,5% betyder, det er noget, du bør arbejde aktivt med.
Du bør altid sigte efter en usubscribe rate så tæt på 0% som muligt.
En høj unsubscribe rate kan blandt andet betyde, du sender irrelevant indhold, har de forkerte typer af modtagere på din e-mail liste, sender for mange e-mails eller lignende.
Heldigvis for dig, er der herunder nogle gode råd og tips til, hvordan du kan forbedre (altså mindske) den unsubscribe rate.
7 Tips til at forbedre din unsubscribe rate
- Lav modtagerorienteret indhold: Hvad er værdien for kunden?
- Double opt-in modtagere: Sikrer dig, du har engageret og ønskede modtagere.
- Bed om feedback: Så du kan levere det mest relevante indhold.
- Segmenter dine modtager: Så du kan målrette dit indhold
- Spørg dine unsubscribers, hvorfor de unsubscriber: Så du ved, hvad du skal arbejde med.
- Sørg for, at dine e-mails er mobilvenlige: Så brugeren har en god oplevelse på alle platforme.
- Personaliser dine e-mails: så de er så personlige og relevante som muligt.
Vil du have konkrete råd til, hvordan du kan forbedre din unsubscribe rate og e-mail marketing?
Kontakt os på tlf. 60 40 10 06, så tager vi en uforpligtende snak.
Du kan også læse vores indføring i fordelene ved e-mail marketing her.
Ønsker du at forbedre din unsubscribe rate og e-mail marketing? Kontakt os på 30 12 42 72 for en uforpligtende snak!
Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.
Vi kontakter dig hurtigst muligt!