Generelle marketing-begreber

October 9, 2024

USP (Unique Selling Proposition)

Hvad er USP?

USP står for Unique Selling Proposition og er et begreb, som dækker over noget, som er en unik fordel, der er ved at handle ved en virksomhed. En USP for din virksomhed er altså noget, der skiller din virksomhed ud fra dine konkurrenter. 

 

Eksempler på USP’er

Der findes et utal af eksempler på USP’er, da det afhænger af, hvad der er unikt for en virksomhed - og det kan naturligvis være mange forskellige ting. Herunder finder du nogle typiske eksempler på USP’er:

  • Dit brand
  • De bedste priser
  • Den bedste kundeservice 
  • Det bedste produkt
  • Den højeste kvalitet


Altså noget der er unikt for dig, og som gør dine kunder vælger at lægge deres ordre hos dig frem for hos dine konkurrenter.

Hvad er en god USP?

Hvad er så en god USP, og hvilket krav skal være opfyldt for, at man kan tale om en USP generelt? I grove træk er de krav, der skal være opfyldt, for at man kan tale om en USP:

  • noget der er unikt for din virksomhed.
  • noget der gør, dine kunder ved handle ved dig frem for hos dine konkurrenter.

 

En god USP er dermed en egenskab, som opfylder ovenstående kriterier og samtidig er af stor nok betydning til, at dine kunder vælger at handle hos dig frem for dine konkurrenter.

Hvad der er en god USP for dig afhænger derfor 100% af din virksomheder, din branche (og konkurrenter) og dine kunder. 

Hvordan finder jeg gode USP’er for min virksomhed?

Det er vigtigt, du som virksomhed først og fremmest har en eller flere USP’er og dernæst gør disse tydelige for dine potentielle kunder - for det er disse, der gør dig konkurrencedygtig.

Herunder finder du step-by-step hvordan du finder frem til din virksomhedes gode USP’er:

  1. Brainstorm alle fordele ved at handle hos dig
  2. Udvælg de som er unikke ift. dine konkurrenter og frasorter resten. 
  3. Udvælg af de resterende de, som har en betydelig effekt ift. når dine potentielle kunder skal vælge udbyder.
  4. Efter ovenstående: Formulér korte og præcise fraser, som beskriver din USP ift. “Hvad er værdien for brugeren”. 

Sidste step: synliggør dine USP’er for dine potentielle kunder. Måske det vigtigste step i dit arbejde med USP’er.


Vil du have hjælp til udvælgelse og/dit arbejde med USP’erne og at overbevise dine potentielle kunder om at købe hos dig?

Tøv ikke med at ringe til os på tlf. 30 12 42 72 så tager vi en uforpligtende snak.

Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.

Minding people
Minding business
Kontakt

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.

Tak for din anmodning -
Vi kontakter dig hurtigst muligt!
Hov! Noget gik galt. Din besked bev ikke sendt.

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.