Generelle marketing-begreber

October 9, 2024

Whitepaper

Hvad er et Whitepaper?

Et whitepaper er en rapport eller guide, som giver læseren indsigt i et specifikt emne eller problem og dermed hjælper læseren med selv at løse et problem, løse opgaver bedre, tage beslutninger eller på anden vis skaber værdi for læseren.

Der findes whitepapers indenfor næsten alle brancher og områder og i flere forskellige formater: alt lige fra step-by-step guides til lister med tips, data og meget andet.

Ligeledes varierer længden på et whitepaper. Typisk er et whitepaper mellem 8 og 40 sider langt. 

 

Hvad er forskellen på et whitepaper og en e-bog?

Whitepaper og e-bog er to begreber, som bruges meget i flæng. Men det er ikke helt det samme.

Et whitepaper afsøger og går i dybden med et meget specifikt emne, hvor en e-bog lærer læseren om noget nyt og giver en form how “how to” guide om emnet generelt.

Desuden er en e-bog typisk lidt længere end et whitepaper. 

Hvorfor lave et Whitepaper? 5 konkrete fordele

Whitepapers er de seneste år blevet mere og mere populært; både at konsumere og at udgive for f.eks. virksomheder og organisationer.

Specielt indenfor B2B marketing er whitepaperet meget brugt som en form for lead magnet som en del af deres content marketing strategi. Altså hvor whitepaperet distribueres med relevant og værdifuldt indhold til ens målgruppe, som skal opgive en form for personlige informationer for at kunne få det tilsendt og herefter optræder som virksomhedens lead, som de kan forsøge at konvertere til kunde.

 

Og det er med god grund, vi den dag i dag ser flere og flere whitepapers i forbindelse med B2B markedsføring. Og af flere årsager. Blandt andet fordi kunderejsen ofte er kompleks og lang, det er en længere og mere kompeks beslutningsprocess, og ligeledes er CAC (prisen for anskaffelsen af en ny kunde) ofte højere end på B2C markedet.

5 fordele ved at lave whitepapers:

  1. Øger din virksomheds autoritet og troværdighed.
  2. Øger din virksomheds kendskabs- og præferencegrad. 
  3. Tiltrækker ny leads og skaber kunder.
  4. Fastholder dine nuværende kunder.
  5. Kan skabe en top-of-mind placering hos din målgruppe.


Hvordan laver man et Whitepaper? 6 trin, step-by-step

Det at lave et whitepaper er i sig selv forholdsvis simpelt. Det er “blot” at afsætte tid og ressourcer til udarbejdelsen af noget tekst og visuelt i et tekstdokument som PDF, Word eller lignende. Det er kvaliteten af materialet, og i høj grad arbejdet før og efter, der i bund og grund dikterer, hvorvidt man får succes med sit whitepaper.

Herunder får du i 6 grove trin, hvor du laver og får succes med et  Whitepaper.

6 trin: Sådan laver man et whitepaper

  1. Definer målet med whitepaperet, og hvordan dette spiller sammen med din nuværende digitale strategi. 
  2. Hav 100% styr på målgruppen. 
  3. Analyse af markedet ift. valg af format, type og vinkel
  4. Udarbejdelse af relevant og værdifuldt whitepaper til din målgruppe.
  5. Markedsfør dit content gennem relevante kanaler.
  6. VIGTIGT: Arbejd med de leads, du får ind og at få mest mulig ud af disse og konvertere så mange som muligt til kunder vha. e-mail marketing, marketing automation, din digitale strategi generelt, salg m.m.

  

Tøv ikke med at kontakte os på tlf. 30 12 42 72, hvis du ønsker en uforpligtende snak om din content marketing strategi eller din digitale strategi generelt.

Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.

Minding people
Minding business
Kontakt

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.

Tak for din anmodning -
Vi kontakter dig hurtigst muligt!
Hov! Noget gik galt. Din besked bev ikke sendt.

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.