Webteknologi
November 20, 2024
302 redirect
Hvad er et 302-redirect?
Et 302-redirect er et midlertidigt redirect, modsat f.eks. et 301-redirect som er et permanent redirect. Altså på dansk viderestilling fra en adresse til en anden.
Et eksempel kunne være et 302-redirect fra adressen https://www.eksempel.dk/gammel-adresse til https://www.eksempel.dk/ny-adresse.
Når man så forsøger at tilgå https://www.eksempel.dk/gammel-adresse, vil man blive sendt over på https://www.eksempel.dk/ny-adresse. Gennem statuskoden “302” fortælles søgemaskinerne, at dette er et midlertidig redirect. Men hvorfor er dette så vigtigt?
Hvorfor er det vigtigt at oprette de rette redirects?
I forhold til din SEO er det vigtigt, at der oprettes de korrekte redirects, når du opretter redirects fra dine gamle adresser til din tilsvarende nye.
Hvilken type redirect der er tale om (301, 302 etc.) har nemlig en indflydelse på, hvordan søgemaskinerne opfatter viderestillingen og værdien, som der sendes fra adressen der redirectes fra og til.
Officielt har Google meldt ud, at der ingen forskel er på hvilken type redirect, man laver i forhold til mængden af værdi ,der videreføres. Det er dog vores erfaring, at dette ikke er helt korrekt, og vi anbefaler derfor generelt, at man ved permanente nedlæggelser af adresser laver 301-redirects over til de tilsvarende nye adresser.
De få tilfælde hvor 302-redirects er den korrekte redirect form at vælge er f.eks., hvis det decideret er et redirect, som f.eks. hvis man på black friday har oprettet en specifik blackfriday landingsside på adressen https://www.eksempel.dk/blackfriday.
I et sådant tilfælde giver det mening at oprette et 302-redirect fra f.eks. https://www.eksempel.dk over til https://www.eksempel.dk/blackfriday.
Vær opmærksom på om der er oprettet 301 eller 302 redirects
Af ovenstående årsager er det derfor vigtigt, at du har styr på, at det er den korrekte type redirects der oprettes på din hjemmeside i forbindelse med at indhold flyttes fra en adresse til en anden, eller helt fjernes.
Til dette formål kan du med fordel benytte Google Chrome udvidelsen “Redirect path”: https://chrome.google.com/webstore/detail/redirect-path/aomidfkchockcldhbkggjokdkkebmdll?hl=da.
Denne udvidelse viser dig lynhurtigt hvis der foretages et redirect, når du tilgår en given adresse samt hvilken type redirect der er tale om:
I langt de fleste tilfælde bør du spærre øjnene op, hvis der er tale om en anden type redirect end et 301-redirect, da det oftest er 301-redirects der er den korrekte type at oprette.
Hvad er et 302-redirect?
Et 302-redirect er et midlertidigt redirect, modsat f.eks. et 301-redirect som er et permanent redirect. Altså på dansk viderestilling fra en adresse til en anden.
Et eksempel kunne være et 302-redirect fra adressen https://www.eksempel.dk/gammel-adresse til https://www.eksempel.dk/ny-adresse.
Når man så forsøger at tilgå https://www.eksempel.dk/gammel-adresse, vil man blive sendt over på https://www.eksempel.dk/ny-adresse. Gennem statuskoden “302” fortælles søgemaskinerne, at dette er et midlertidig redirect. Men hvorfor er dette så vigtigt?
Hvorfor er det vigtigt at oprette de rette redirects?
I forhold til din SEO er det vigtigt, at der oprettes de korrekte redirects, når du opretter redirects fra dine gamle adresser til din tilsvarende nye.
Hvilken type redirect der er tale om (301, 302 etc.) har nemlig en indflydelse på, hvordan søgemaskinerne opfatter viderestillingen og værdien, som der sendes fra adressen der redirectes fra og til.
Officielt har Google meldt ud, at der ingen forskel er på hvilken type redirect, man laver i forhold til mængden af værdi ,der videreføres. Det er dog vores erfaring, at dette ikke er helt korrekt, og vi anbefaler derfor generelt, at man ved permanente nedlæggelser af adresser laver 301-redirects over til de tilsvarende nye adresser.
De få tilfælde hvor 302-redirects er den korrekte redirect form at vælge er f.eks., hvis det decideret er et redirect, som f.eks. hvis man på black friday har oprettet en specifik blackfriday landingsside på adressen https://www.eksempel.dk/blackfriday.
I et sådant tilfælde giver det mening at oprette et 302-redirect fra f.eks. https://www.eksempel.dk over til https://www.eksempel.dk/blackfriday.
Vær opmærksom på om der er oprettet 301 eller 302 redirects
Af ovenstående årsager er det derfor vigtigt, at du har styr på, at det er den korrekte type redirects der oprettes på din hjemmeside i forbindelse med at indhold flyttes fra en adresse til en anden, eller helt fjernes.
Til dette formål kan du med fordel benytte Google Chrome udvidelsen “Redirect path”: https://chrome.google.com/webstore/detail/redirect-path/aomidfkchockcldhbkggjokdkkebmdll?hl=da.
Denne udvidelse viser dig lynhurtigt hvis der foretages et redirect, når du tilgår en given adresse samt hvilken type redirect der er tale om:
I langt de fleste tilfælde bør du spærre øjnene op, hvis der er tale om en anden type redirect end et 301-redirect, da det oftest er 301-redirects der er den korrekte type at oprette.
Er du i tvivl om redirects på din hjemmeside er oprettet korrekt, eller har du andre spørgsmål til 302-redirects eller redirects generelt? Tøv ikke med at tage kontakt til os på 30 12 42 72.
Læs mere om, hvordan vi arbejder med SEO hos Searchmind her
Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.
Vi kontakter dig hurtigst muligt!