Generelle marketing-begreber
November 25, 2024
B2C og B2B
Hvad betyder B2B og B2C?
B2B og B2C beskriver to forskellige former for virksomheder og handler. Hhv. Business to Business og Business to Consumer.
B2B
B2B står for Business to Business og dækker over al handel og transaktioner mellem virksomheder.
Det kan f.eks. være i form af følgende typer forretninger:
- Grossister (f.eks. handel mellem leverandører og detail)
- Leverandører (f.eks. levering af råvarer til producent)
- Servicevirksomheder (f.eks. rådgivning, konsulenter mv.)
- SaaS (software til firmaer)
TIP!
Læs mere om B2B (og herunder B2B marketing og salg mv.) her.
B2C
B2C står for Businesss to Consumer og dækker over al handel og transaktioner mellem virksomhed og privatperson. Altså den egentlige konsument.
Herunder finder du nogle typiske B2C virksomheder:
- Webshops (mode-webshops, elektronik-webshops mv.)
- Fysiske butikker (tøjbutikker, dagligvarekæder mv.)
- Servicevirksomheder (rejsebureauer, tandlæger mv.)
TIP!
Læs mere om B2C (og herunder B2C marketing og salg mv.) her.
Hvad er forskellen på B2B og B2C?
Der er væsentlige forskelle på B2B og B2C markedet. Både når det kommer til den egentlige handel, købsadfærden og deraf også naturligvis selve salg og marketing-delen.
Generelt kan man sige, at B2B adskiller sig fra B2C (og omvendt) på følgende områder:
- B2B er ofte flere beslutningstagere, hvor der ved B2C ofte kun er en.
- B2B-køb er ofte en længere købsprocess end B2C.
- B2B er ofte en mere kompleks kunderejse end på B2C.
- Der lidt eller ingen følelsesmæssig involvering i handlen på B2B, som der er på B2C.
- På B2B er rationalitet i højsædet: Økonomi, funktion og pris vægtes absolut højest.
- På B2B vægtes beslutninger og alternativer på data og tal.
- Der er oftere en højere gennemsnitlig købesum på B2B kontra på B2C.
Som ligeledes vil afspejle sig direkte i ens virksomheds marketing og salgsstrategi, som vil bære præg af ovenstående. Både i selve strategien, valg af kanaler, budskaber, taktikker mv.
Vil du have en uforpligtende snak ift. din forretning og salg og marketing af dine produkter og/eller services?
Ring til os på 30 12 42 72 eller udfyld formularen herunder for en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med din strategi.
Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.
Vi kontakter dig hurtigst muligt!