Generelle marketing-begreber
November 20, 2024
Copywriting
Hvad er Copywriting?
Copywriting er en salgstekst. At skrive tekster med henblik på at reklamere og markedsføre en virksomhed eller et produkt. Med andre ord; at overtale en person eller gruppe af personer (virksomhedens målgruppe) til at foretage en bestemt handling. F.eks. at købe et produkt eller lignende.
Copywriting betydning på dansk
Copywriting betyder på dansk: at skrive en tekst, som har til formål at reklamere eller andre formål for markedsføring. Det er ofte kaldet en salgskopi på dansk.
Copywriting kan altså være mange ting og på mange forskellige platforme. Så snart formålet med teksten er at skabe salg eller markedsføring, er der tale om copywriting.
Her er nogle typiske eksempler på copywriting:
- Kategoritekster på en webshop
- Produkttekster på produkter
- Tekstindhold på landingssider
- Nyhedsbreve
- Tekst i annoncer på sociale medier
- Tekst i annoncer på Google Ads
- Tekst i annoncer i avisen
- Tekst ifm. traditionel markedsføring som på busser, i TV mv.
Hvad er, og hvad laver en Copywriter?
En copywriter skriver reklametekster. Altså copywriting. I grove træk. Men en copywriters job kan bestå af flere ting, og det kommer i sidste ende ned til, hvor copywriteren er ansat.
En copywriter har typisk nogle af følgende opgaver:
- research til tekster
- analysearbejde (f.eks. søgeordsanalyser mv.)
- skriv af tekster til forskellige platforme
- optimering og korrektur på tekster
- overvågning og måling af effekt på tekster og optimering herudfra
Hvad er god Copywriting? 7 tips
God copywriting er tekst, som formår at brænde igennem til læseren og opfylde tekstens formål; f.eks. at sælge et produkt, tilmelde nyhedsbrev eller lignende.
Og hvordan skriver man så, så man formår det? Det afhænger af, hvad du skal skrive. Herunder finder du de 7 vigtigste tips til, når du skal lave god og effektiv copywriting:
7 tips til copywriting, som virker!
- Fastlæg formålet og målet med din tekst.
- Hav 100% styr på din målgruppe og modtager.
- Skriv klare og fængende overskrifter.
- Skab struktur og gør teksten skimme-venlig.
- Skriv i et fængende, klart og fejlfrit sprog.
- Husk klare og tydelige CTA’er: Hvad er næste step?
- Inkluder EFU-modellen i dit arbejde
Vil du forbedre din copywriting?
Ring til os på 30 12 42 72 for en uforpligtende snak og få rådgivning om, hvordan vi kan hjælpe dig!
Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.
Vi kontakter dig hurtigst muligt!