Generelle marketing-begreber

October 9, 2024

CRO (Conversion Rate Opimization)

Hvad er CRO? 

CRO står for Conversion Rate Optimization og betyder altså på dansk optimering af konverteringsrate. Med andre ord: Konverteringsoptimering.

I helt grove træk dækker CRO altså over det at arbejde med at øge konverteringsraten på ens hjemmeside. Dette vil ofte betyde at øge mængden af salg kontra mængden af besøgende. Men en konvertering kan være mange ting, alt afhængig af hvilken virksomhed man er, og hvad ens formål er.

Helt overordnet dækker en konvertering over udvalgte hændelser eller interaktioner, man ønsker ens besøgende skal foretage sig. 

Et eksempel på, hvad CRO kan gøre for din forretning

Årsagen til at arbejde med CRO er simpel. Øger du din konverteringsrate, mængden af besøgende der køber, øger du din omsætning og din bundlinje. Uden at øget antallet af besøgende på din hjemmeside og eventuelle annoncekroner.

Et eksempel på, hvad CRO kan gøre for din forretning er f.eks. nedenstående:

 

Et eksempel på effekten af CRO

En fiktiv hjemmeside har en konverteringsrate på 2%, 10.000 besøgende om måneden og en gennemsnitlig ordreværdi på 500 kr.

Det giver en samlet ordremængde på 200 og en omsætning på 100.000 kr. om måneden.

Ved at arbejde datadrevet og strategisk med CRO, at øge mængden af købere kontra besøgende, øges konverteringsraten til 3%.

Med den nye konverteringsrate er antallet af ordre 300. Ordremængden og antal besøgende holdes konstant. Den nye omsætning, med en konverteringsrate på 3%, vil dermed være 300*500=150.000 om måneden. Altså en forøgelse i omsætningen på 50.000 kr. pr. måned.

Ved at optimere konverteringsraten med bare 1 procentpoint, fra 2% til 3%, vil virksomheden altså få en månedlig meromsætning på 50.000 kr. og mere end 500.000 kr. om året. 


Sådan kommer du igang med CRO

CRO er noget enhver virksomhed, uanset om man er webshop, B2B, SaaS eller noget helt fjerde, bør fokusere på. For det vil afføde værdi på hele forretningens ROI og smitte af på alle marketingkanaler og trafikkilder.


Men hvordan kommer man så igang? Vi har skrevet en komplet, step-by-step guide til, hvordan du kommer igang med konverteringsoptimering. Den består af 7 simple trin og herunder får du tips og tricks til valg af værktøjer, analyse og strategier.

De 7 trin til at komme i gang med CRO er:

  1. Definer din målsætning og KPI’er🎯
  2. Analyse: Hvad går galt og hvornår? 📊
  3. Brainstorm: Ideer til konkrete tiltag 🧠
  4. Udvælgelse af tiltag 🎨
  5. Igangsæt A/B Splittest 🎬
  6. Implementer tiltag permanent 📈
  7. Rinse-and-repeat ♻️


Og du finder guiden og det hele, helt gratis, lige her: Step-by-Step Guide til Konverteringsoptimering


Vil du hellere have personlig rådgivning og sparring, ift. hvad der skal til for at øge konverteringsraten på lige præcis din hjemmeside? Vi har nogle af landets dygtigste eksperter inden for CRO, og vi tager gerne et uforpligtende kig på din hjemmeside og snak med dig.

Ring til os på tlf. 30 12 42 72 og lad os tage en snak.

Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.

Minding people
Minding business
Kontakt

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.

Tak for din anmodning -
Vi kontakter dig hurtigst muligt!
Hov! Noget gik galt. Din besked bev ikke sendt.

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.