Generelle marketing-begreber
November 20, 2024
CRO (Conversion Rate Opimization)
Hvad er CRO?
CRO står for Conversion Rate Optimization og betyder altså på dansk optimering af konverteringsrate. Med andre ord: Konverteringsoptimering.
I helt grove træk dækker CRO altså over det at arbejde med at øge konverteringsraten på ens hjemmeside. Dette vil ofte betyde at øge mængden af salg kontra mængden af besøgende. Men en konvertering kan være mange ting, alt afhængig af hvilken virksomhed man er, og hvad ens formål er.
Helt overordnet dækker en konvertering over udvalgte hændelser eller interaktioner, man ønsker ens besøgende skal foretage sig.
Et eksempel på, hvad CRO kan gøre for din forretning
Årsagen til at arbejde med CRO er simpel. Øger du din konverteringsrate, mængden af besøgende der køber, øger du din omsætning og din bundlinje. Uden at øget antallet af besøgende på din hjemmeside og eventuelle annoncekroner.
Et eksempel på, hvad CRO kan gøre for din forretning er f.eks. nedenstående:
Et eksempel på effekten af CRO
En fiktiv hjemmeside har en konverteringsrate på 2%, 10.000 besøgende om måneden og en gennemsnitlig ordreværdi på 500 kr.
Det giver en samlet ordremængde på 200 og en omsætning på 100.000 kr. om måneden.
Ved at arbejde datadrevet og strategisk med CRO, at øge mængden af købere kontra besøgende, øges konverteringsraten til 3%.
Med den nye konverteringsrate er antallet af ordre 300. Ordremængden og antal besøgende holdes konstant. Den nye omsætning, med en konverteringsrate på 3%, vil dermed være 300*500=150.000 om måneden. Altså en forøgelse i omsætningen på 50.000 kr. pr. måned.
Ved at optimere konverteringsraten med bare 1 procentpoint, fra 2% til 3%, vil virksomheden altså få en månedlig meromsætning på 50.000 kr. og mere end 500.000 kr. om året.
Sådan kommer du igang med CRO
CRO er noget enhver virksomhed, uanset om man er webshop, B2B, SaaS eller noget helt fjerde, bør fokusere på. For det vil afføde værdi på hele forretningens ROI og smitte af på alle marketingkanaler og trafikkilder.
Men hvordan kommer man så igang? Vi har skrevet en komplet, step-by-step guide til, hvordan du kommer igang med konverteringsoptimering. Den består af 7 simple trin og herunder får du tips og tricks til valg af værktøjer, analyse og strategier.
De 7 trin til at komme i gang med CRO er
- Definer din målsætning og KPI’er🎯
- Analyse: Hvad går galt og hvornår? 📊
- Brainstorm: Ideer til konkrete tiltag 🧠
- Udvælgelse af tiltag 🎨
- Igangsæt A/B Splittest 🎬
- Implementer tiltag permanent 📈
- Rinse-and-repeat ♻️
Ønsker du at optimere din konverteringsrate og øge din omsætning?
Ring til os på 30 12 42 72 for en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med at optimere din hjemmeside og opnå bedre resultater.
Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.
Vi kontakter dig hurtigst muligt!