Søgemaskiner

November 20, 2024

KWD (Keyword Density)

Hvad er keyword density?

“Keyword density” betyder, frit oversat til dansk, “Nøgleord tæthed”. Indenfor SEO-verden dækker det over, hvor ofte ens keyword (det søgeord, man ønsker at targete) går igen i tekstindholdet på en given side. 

Typisk måler man keyword density i %, altså hvor mange gange per 100 ord dit keyword/fokusord går igen.

Et konkret eksempel kunne være en landingsside hvor du gerne vil rangere på søgeordet “Seng”. Hvis tekstindholdet på denne side samlet består af 1.031 ord, og ordet “seng” (i alle dets former: senge, sengen osv.) går igen 23 gange så er din keyword density på denne side 23 / 1.031 * 100 = 2,23 %. 

Keyword density (KWD) beregnes altså således:

KWD i % = Antal benævnelser af keyword / Antal ord i alt * 100 

Hvor høj bør min keyword density være?

Hvor høj din keyword density bør være vil altid afhænge af branche, konkurrence, naturlighed i teksten, og hvor aggressiv du “tør” være. 

Den rette keyword density er nemlig på en balancegange, hvor det ikke er overdrevet og kan virke spammy (det kan du blive straffet for af søgemaskinerne), men du samtidig giver søgemaskinerne signaler nok at arbejde med og til at kunne rangere. 
Et konservativt bud, hvor risikoen for at blive straffet er meget lille, ville være en keyword density på 1,5% - 3 % - det vigtigste er dog altid tekstenens naturlighed.

Er du usikker på, hvordan du skal arbejde med keyword density på din hjemmeside?

Kontakt os på 30 12 42 72, så hjælper vi dig med at finde den optimale balance for dine SEO-tekster!

Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.

Minding people
Minding business
Kontakt

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.

Tak for din anmodning -
Vi kontakter dig hurtigst muligt!
Hov! Noget gik galt. Din besked bev ikke sendt.

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.