Generelle marketing-begreber

October 9, 2024

Push marketing VS Pull marketing

Push Marketing: Hvad er det? 

Push marketing, også kendt som interruption marketing og outbound marketing, er et begreb indenfor markedsføring, som handler om at skabe eller påvirke et behov hos forbrugeren.

Eksempler på Push Marketing

  • Traditionel markedsføring: Du presser dit budskab ud gennem relevante traditionelle medier som aviser, dagblade, på busser, taxaer m.m. 
  • SoMe marketing: Du annoncerer for din målgruppe på relevante sociale medier som Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube m.m.
  • Display Annoncering: Dit budskab på bannerannoncer på relevante websites.

 


Push marketing er altså de 100vis af reklamer, vi hver dag ser på vores telefoner, på internettet, på sociale medier, i gadebilledet osv - med andre ord, al markedsføring, vi ikke selv har “bedt” om, men bliver “prakket på” af virksomheder med henblik på at vække eller påvirke et behov hos os og dermed give os lyst til at købe. 

Hvad er en Push Marketing strategi?

En push marketing strategi er en strategi for, hvordan man som virksomhed får presset sit budskab ud. F.eks. i forbindelse med lanceringen af et nyt produkt, en helt ny virksomhed eller noget tredje, hvor behovet endnu ikke er der ved kunderne, og du er nødt til at skabe det. Push strategien er her planen for, hvordan, til hvem og hvor, du skal “pushe” dit budskab.

Her handler det om at ramme de rette personer, din målgruppe, med det rette budskab og på den rette kanal. 

Pull Marketing: Hvad er det? 

Pull marketing er modsat push marketing, hvor man som virksomhed forsøger at “trække” sine kunder til sig. Det gør man som virksomhed ved at stille sig til rådighed, hvor ens målgruppe efterspørger ens produkt eller ved at gøre sin virksomhed, sit produkt, sin service eller relevante indhold værdifuld for ens målgruppe. 

 

Eksempler på Pull Marketing:

  • Content Marketing: Værdifuldt indhold som trækker din målgruppe til sig.
  • Søgemaskineoptimering: Du er til stede i de organiske søgeresultater, hvor dine kunder søger at få deres behov dækket: på søgemaskinerne. 
  • Søgemaskineannoncering: Du er til stede vha. betalte annoncer, hvor dine potentielle kunder leder efter din service/dit produkt. 
  • Mund til mund markedsføring: Dine kunder hører om dig gennem f.eks. venner, netværk eller familie og vælger derfor at kontakte dig. 

 

Med andre ord, så er pull marketing, når du kommer til virksomheden, og det ikke er dem, der kommer til dig. Det kan f.eks. være, du efterspørger et bestemt produkt på søgemaskinerne, hvor du finder en udbyder, du gennem mund til mund markedsføring har hørt om en virksomhed, du kontakter, eller du følger deres blog, profil eller lignende grundet deres værdifulde indhold (content marketing). 

Hvad er en Pull Marketing strategi?

En pull marketing strategi er en strategi for, hvordan du trækker dine potentielle kunder til dig. Her er kunsten at tiltrække de rette personer, som kan konverteres til købende kunder.

En pull strategi vil dermed ofte indeholde:

  • Hvad der skal til af indhold og budskaber.
  • Hvordan det skal markedsføres.
  • Hvordan du styrker dit brand.
  • Hvordan du sørger for at være tilstede, hvor dine kunder leder efter dig.

Push Marketing VS Pull Marketing: Forskelle og ligheder

Push marketing er forskellig fra pull marketing ved at man forsøger at presse sit budskab ud og skabe behovet hos målgruppen gennem reklamer, hvor man ved pull marketing stik modsat trækker sine kunder til sig. F.eks. gennem værdifuldt indhold, god omtale osv.

Man kommer dog som virksomhed sjældent udenom at skulle benytte sig af begge former for markedsføring. Enten parallelt og/eller på forskellige stadier i ens virksomhed og markedsføringen heraf.

De to markedsføringsformer fungerer nemlig bedst i synergi. For hvordan skal dine kunder søge efter dit produkt, hvis de ikke ved, de har et behov, og hvordan vil du styrke dit brand uden at gøre brug af betalte reklamer?


Det handler om at tilrettelægge sin markedsføring med udgangspunkt i kunderejse. Det vil sige at definere enkelte budskaber, kanaler og tiltag i hver fase af kunderejsen. På den måde sikrer du dig, synergi i dine indsatser og det maksimale output. Du er mest mulig relevant, på det bedste tidspunkt, for de rette personer og med det rette budskab?

Skal vi hjælpe dig med din marketingstrategi? Ring til os på 30 12 42 72 og lad os tage en snak!

Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.

Minding people
Minding business
Kontakt

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.

Tak for din anmodning -
Vi kontakter dig hurtigst muligt!
Hov! Noget gik galt. Din besked bev ikke sendt.

Searchmind skal bruge dine kontaktoplysninger for at kontakte dig om vores produkter og tjenester. Du kan til enhver tid fravælge kommunikation fra os. Se vores privatlivspolitik for mere information.