Betalt annoncering
November 20, 2024
CPM (Cost Per Mille)
Hvad er CPM?
CPM er en forkortelse, som betyder “Cost Per Mille”; på dansk: “Pris per tusinde”. M’et, som står for Mille, er latinsk, og betyder på dansk “tusind”. CPM er en afregningsmodel, som oftest bliver brugt i forbindelse med betalt online annoncering, og beskriver den pris, man betaler for 1.000 visninger af sine betalte annoncer.
Hvad er CPM priser?
CPM prisen er den pris, man betaler for 1.000 visninger/eksponeringer af en annonce. F.eks. hvis man har en CPM pris på 300 kr., så betyder det, at man betaler 300 kr. pr. tusinde visninger.
Hvad CPM prisen er præcist i kroner og ører afhænger af produktet, annonceplatform mv., som i sidste ende bestemmes af udbud og efterspørgsel.
CPM er nemlig ligesom CPS, CPA m.fl. en auktionsmodel, hvor man som annoncører byder mod hinanden imod at få vist sine annoncer
Hvordan udregnes CPM?
CPM, som jo er prisen pr. tusinde visninger, udregnes helt simpelt således:
CPM = Beløb brugt på annoncekampagne / Antal eksponeringer * 1000
Et eksempel kunne være, du har brugt 1800 kr. på din annoncering og har fået 5000 eksponeringer:
CPM = 1800 / 5000 * 1000 = 360 kr. pr. tusinde visninger.
Her er din CPM pris altså 360 kroner.
Hvornår bruges CPM?
CPM bruges når den primære målsætning med en marketingkampagne eller marketingstrategi er øget kendskabsgrad.
I den forbindelse er CPM nemlig en god KPI, som hurtigt og bekvemt giver dig et overblik over, hvad ud betaler for din eksponeringer, og hvor og hvordan du får den billigste eksponering.
Derfor bruges CPM oftest som prismodel på f.eks. display annoncer på hjemmesider, men kan også bruges på Google Ads annoncer, Youtube annoncer mv.
Oftest benyttes der dog den dag i dag CPC (Cost-Per-Click) på f.eks. Google Ads.
CPM fordele og ulemper (CPM VS. CPC)
Fordelen ved at bruge f.eks. CPC (Cost-Per-Click) fremfor CPM, og grunden til det i dag, er den mest benyttede afregningsmodel, er, at man her kun rent faktisk betaler for de klik, man får.
Hvor man ved CPM betaler for antal visninger - men 1.000 visninger kan sagtens ende med 0 klik.
CPM bør derfor kun bruges til annoncering og som primære KPI på marketingkampagner, hvor det primære mål er et øget kendskabsgrad - og ikke direkte omsætning og konverteringer. Dette bør være “underordnet”, når man benytter sig af CPM.
Her er CPM’s fordel nemlig, at du let og hurtigt kan se, hvor og hvordan du får flest eksponeringer (og en øget kendskabsgrad) for den lavest mulige pris.
Ønsker du at øge kendskabet til din virksomhed med effektive annoncer? Udfyld formularen herunder, eller ring til os på 30 12 42 72 for en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med at optimere din CPM-strategi og maksimere din eksponering.
Skal vi finde dit potentiale? Lad os påvirke og forandre din forretning.
Vi kontakter dig hurtigst muligt!